Data wpisu: 05.10.2022

Przewaga konkurencyjna dzięki niskim cenom – dlaczego to zła strategia?

Klient kupi tam, gdzie taniej? Nieprawda! Natychmiast zapomnij o tej szkodliwej opinii, która nie ma już żadnego oparcia w faktach. Owszem, zawsze znajdzie się grupa konsumencka kierująca się wyłącznie kryterium ceny, natomiast praktycznie nigdy nie są to te osoby, do których warto skierować swoją ofertę. Jeśli wpadł Ci do głowy pomysł poszukania przewagi konkurencyjnej w oparciu o niskie ceny, to zrezygnuj z tej strategii. Dlaczego? Oto kilka argumentów.

Zawsze znajdzie się ktoś, kto zaproponuje jeszcze niższe ceny

Naiwnością byłoby zakładać, że ustalone przez Ciebie ceny są już tak niskie, iż taniej się nie da. Jasne, że się da. W pewnym momencie na rynku pojawią się inne firmy, które mają jeszcze niższe koszty produkcji i pracy, stopniowo podbierające Ci klientów. Jeśli nie masz innych argumentów przemawiających za wybraniem Twojej oferty, to powstanie gigantyczny problem biznesowy.

Twoja oferta nie będzie atrakcyjna dla tych klientów, o których warto się postarać

Pamiętaj, że niskie ceny są jak narkotyk – ciężko uzależniają i w przyszłości trudno będzie z nich zrezygnować. Klienci, których przyciągniesz takimi cenami, w większości nie zaakceptują podwyżek, nawet uzasadnionych jakością, która jest dla nich drugorzędna.

Niska rentowność biznesu to zawsze ryzyko

Niskie ceny nie biorą się z powietrza. Zawsze wynikają z tego, że firma musi zrezygnować albo z jakości produktu/usługi, albo „jechać” na minimalnej marży. Oba scenariusze są oczywiście skrajnie negatywne. Pomyśl, co stanie się w momencie, gdy nastąpi kryzys gospodarczy, konkurencja zjedzie z cenami do Twojego poziomu, ale jednocześnie będzie mieć na tyle solidne zaplecze finansowe, aby przetrwać ten czas bez zaniżania jakości? Czy nadal będziesz mógł wyżyć z niskiej marży, sprzedając o wiele mniej niż dotychczas?

Brak środków na zwiększanie konkurencyjności firmy na innych polach

Utrzymując bardzo niskie ceny nie będziesz w stanie zgromadzić środków, które pozwolą Ci inwestować w rozwój działalności. Tym samym nie licz na to, że strategia dumpingu cenowego jest tylko etapem przejściowym – ugrzęźniesz w niej na bardzo długo, do momentu, w którym zorientujesz się, że nie masz zaplecza finansowego umożliwiającego konkurowanie na jakość, rozpoznawalność czy atrakcyjność marki.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry