Data wpisu: 17.06.2022

Mama-przedsiębiorca: kilka wskazówek na dobry początek w biznesie

Już samo słowo „przedsiębiorca” ma silnie męską konotację. Tymczasem w Polsce mamy coraz więcej przedsiębiorczych kobiet. Ba, panie często radzą sobie w biznesie o wiele lepiej niż panowie, prezentując wyższą kulturę organizacyjną. Szczególnym wyzwaniem jest łączenie biznesu z macierzyństwem – może to być zarówno źródło ogromnej satysfakcji, jak i ciągłej frustracji. Jeśli sama planujesz zostać przedsiębiorczą mamą, to weź sobie do serca nasze porady.

Work-life balance

Na pewno słyszałaś o tej zasadzie, jednak musisz wiedzieć, że jest ona szczególnie ważna w przypadku łączenia macierzyństwa z prowadzeniem własnego biznesu. Nie miej złudzeń: będą chwile, kiedy zaczniesz odczuwać wyrzuty sumienia z powodu zaniedbywania dziecka, bo zawsze jest coś do załatwienia w firmie, czegoś trzeba dopilnować, zostać dłużej w biurze etc.

Przede wszystkim zacznij od ustalenia jasnych zasad: czasu pracy, miejsca jej wykonywania (nie powinien to być prywatny dom), podziału obowiązków z partnerem. Taki fundament jest niezbędny do zachowania stabilności emocjonalnej.

Pamiętaj

Powinnaś wykorzystywać to, że jesteś przedsiębiorcą, nie masz szefa, a więc teoretycznie jesteś w stanie poświęcić więcej czasu dla siebie i najbliższych.

Dąż do zatrudnienia pracowników

Od pierwszego dnia prowadzenia własnej firmy powinnaś mieć jeden cel: zatrudnienie pracowników. Nie możesz robić wszystkiego sama, ponieważ na pewno ucierpi na tym życie rodzinne. Choć będziesz mieć wątpliwości, czy stać Cię na pracownika, to uwierz, że na dłuższą metę na pewno nie stać Cię, aby go nie mieć.

Korzystaj z outsourcingu, gdzie to tylko możliwe

Nawet jeśli Twój model biznesowy nie wymaga, aby od razu zatrudniać pracowników, to i tak powinnaś szukać pomocy z zewnątrz. Świetnie nadaje się do tego outsourcing. Przekazuj podwykonawcom te zadania, które mocno Cię angażują, natomiast nie mają bezpośredniego przełożenia na sprzedaż i rozwijanie działalności – przykładem może być księgowość. Nie staraj się również robić specjalizacji w obszarach, które leżą daleko poza zakresem Twoich kompetencji (marketing, programowanie, tworzenie treści etc.).

Opracuj sensowny biznesplan

Bez tego ani rusz. Biznesplan jest Ci potrzebny nie tylko do tego, aby zbudować naprawdę dobry biznes z potencjałem, ale również uniknąć chwil zwątpienia i frustracji. Początki w biznesie mogą być bardzo trudne, również na gruncie finansowym. Jeśli z biznesplanu wynika, że firma powinna zacząć zarabiać w przeciągu roku, to nie będziesz załamywać się kolejnym miesiącem dokładania do biznesu, co jest bardzo ważne w kontekście potrzeby zapewnienia dobrych warunków ekonomicznych rodzinie.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Przewiń do góry