Data wpisu: 23.08.2022

Zaburzona komunikacja w firmie – sprawdź, jakie są tego konsekwencje

Komunikacja w firmie to nie tylko wymiana maili, telefonów i rozmowy o niczym przy kawie w aneksie kuchennym. Im większe przedsiębiorstwo, tym większą wagę należy przykładać do tego, aby pracownicy otrzymywali precyzyjne komunikaty, wartościowy feedback, a także wiedzieli, do kogo się zgłosić w konkretnej sprawie, bez niepotrzebnego angażowania np. bezpośredniego przełożonego. Konsekwencje zaburzonej komunikacji w firmie mogą być bardzo dotkliwe, a przykłady znajdziesz w naszym poradniku.

Powtarzające się błędy

Jeśli pracownicy nie wiedzą, co robią źle, ponieważ nikt im tego nie mówi lub komunikat jest zniekształcony (przekazywany przez pośredników), to trudno się dziwić, że wciąż popełniają te same błędy. Jest to szalenie irytujące, również dla pracowników, którzy chcą być przydatni i zbierać pochwały zamiast ciągłego wysłuchiwania, że do niczego się nie nadają.

Niskie morale pracowników

Zaburzona komunikacja w firmie ma fatalny wpływ na atmosferę w zespole. Wynika to nie tylko z opisanych wcześniej problemów z uzyskiwaniem wartościowego feedbacku, ale też z poczuciem pracowników, że są lekceważeni, że ich głos się nie liczy.

Przykładem zaburzonej komunikacji mającej przełożenie na osłabienie morale jest sytuacja, w której pracownik nie może skonsultować z nikim decyzyjnym sposobu realizacji projektu, przez co notuje opóźnienie i popełnia szereg błędów, których można byłoby bez problemu uniknąć.

Zwiększona rotacja pracowników

Konsekwencją słabej atmosfery w zespole, spowodowanej zaburzoną komunikacją, jest duża rotacja pracowników. To bardzo niekorzystne zjawisko dla firmy, która nie może się rozwijać w sposób stabilny, organiczny, poświęcając mnóstwo czasu i zasobów na rekrutację oraz onboarding.

Wysokie koszty działalności

Zaburzenia komunikacyjne w firmach objawiają się nie tylko na poziomie relacji pracownicy-przełożeni. Prozaicznym przykładem takiego problemu jest sytuacja, gdy pracownicy muszą ciągle drukować papierowe wnioski, a następnie zanosić je np. do kadr w celu uzyskania akceptacji.

W nowocześnie zarządzanym przedsiębiorstwie takie sprawy można przenieść na poziom cyfrowego obiegu dokumentów, co oszczędza mnóstwo pieniędzy, czasu oraz zapewnia sprawniejszą komunikację pomiędzy poszczególnymi działami firmy.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry