Od razu uprzedzamy: to nie będzie szczegółowa analiza, bo takowa wymagałaby stworzenia obszernego artykułu lub nawet ebooka. W tym wpisie chcemy Ci tylko zasugerować, co powinieneś wziąć pod uwagę, nad czym się zastanowić, aby realnie usprawnić model biznesowy Twojej firmy. Skoro zaczynasz czytać ten tekst, to znaczy, że jest co poprawiać. Sprawdź, od czego zacząć krok po kroku.
Tutaj musisz się zastanowić nad tym, do kogo właściwie adresujesz Twoją ofertę. Możesz posegmentować klientów ze względu na ich wartość dla Twojego biznesu. Jeśli np. najbardziej zależy Ci na prezesach firm, to dopieść model biznesowy w taki sposób, aby jak najlepiej wpisywał się w ich oczekiwania.
Marka bez wartości nie istnieje. Każda musi się na czymś opierać, dzięki czemu klienci z grupy docelowej będą mogli się z nią utożsamiać.
Chodzi oczywiście o wskazanie, jakimi kanałami zamierzasz sprzedawać produkty i usługi. Przy ograniczonym potencjalne ludzkim i finansowym sugerujemy skupić się na jednym kanale, np. Internecie.
Bardzo ważne jest, aby ustalić poziom cen w oparciu o realne przesłanki, a więc popyt, jakość produktów i usług, a także koszty ich wytworzenia. Nie powinno być tak, że dopasowujesz ceny w zależności od sytuacji, klienta czy aktualnych potrzeb firmy.
Zastanów się, czego właściwie potrzebujesz, aby osiągnąć cele biznesowe. Jeśli dziś wiesz, że nie możesz dłużej pracować w pojedynkę, bo skutkuje to odrzucaniem atrakcyjnych zleceń, zainwestuj w pracownika lub zautomatyzuj te procesy, które nie wymagają Twojego osobistego nadzoru – np. księgowość.
Rozważ nawiązanie bliskich, ale partnerskich relacji biznesowych z firmami, które mogą Ci pomóc w osiągnięciu celów, zwiększyć Twoje moce przerobowe, pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki. Partnerem może być również doświadczony doradca biznesowy, który bez emocji wytknie Ci błędy i podpowie, jak je naprawić.
Czy na pewno wiesz, jakie są koszty prowadzenia Twojej działalności? Może nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak dużo pieniędzy wycieka różnymi szczelinami, a Ty nie jesteś w stanie na to zareagować? Bardzo dokładnie oceń strukturę kosztową Twojego biznesu, aby mieć wyobrażenie o skali comiesięcznych wydatków – będzie to dobrym punktem wyjścia do stworzenia modelu cen.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.