Data wpisu: 09.06.2022

Business process outsourcing – co to takiego?

Miewasz takie dni, kiedy nie chce Ci się już wykonywać standardowych zadań przedsiębiorcy i marzysz, aby ktoś zajął się tym w Twoim imieniu? Najprościej byłoby powierzyć te obowiązki pracownikom, ale tu znów pojawia się problem wysokiego kosztu utworzenia i utrzymania etatów. Rozwiązaniem może być dla Ciebie business process outsourcing. Co to takiego? Sprawdź w naszym poradniku.

Czym jest business process outsourcing?

Business process outsourcing, w skrócie BPO, to przekazywanie różnego rodzaju funkcji czy konkretnych zadań na zewnątrz, poza struktury przedsiębiorstwa. BPO polega na korzystaniu z pomocy osób niezwiązanych bezpośrednio z firmą, na przykład innych przedsiębiorstw, które mogą pełnić rolę podwykonawców.

Czy wiesz, że…

za twórcę idei BPO uznaje się Henry’ego Forda, jednego z największych przedsiębiorców w historii? To on uznał, że skoro jego pracownicy nie mogą zrobić czegoś lepiej i taniej, to należy skorzystać z usług kogoś, kto to potrafi.

Kiedy opłaca się skorzystać z BPO?

Odpowiedź jest prosta: zawsze wtedy, gdy mamy pewność, że ktoś z zewnątrz wykona usługę zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a przy tym zrobi to taniej, szybciej i prawdopodobnie lepiej niż pracownicy.

Można to wyjaśnić na obrazowym przykładzie. Gdy potrzebujesz sprawnej komunikacji z pracownikami terenowymi, to zamawiasz aplikację mobilną do bezpośredniego kontaktu i zarządzania sprawami HR, którą dostarczy Ci jakaś zewnętrzna firma. Projektowanie takiej aplikacji we własnym zakresie mijałoby się z celem, a na pewno nie miałoby uzasadnienia ekonomicznego.

Dokładnie ten sam schemat obowiązuje w przypadku różnych funkcji, które śmiało można przekazywać na zewnątrz, zyskując na tym:

  • czas – a ten jest bezcenny,
  • pieniądze – usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty mogą być znacznie tańsze,
  • jakość – firmy specjalizujące się w jakichś działaniach biznesowych gwarantują bardzo wysoką jakość obsługi, brak błędów, można na nie przenieść całą odpowiedzialność za dany obszar.

Te zadania warto przekazywać na zewnątrz

Pierwotnie BPO polegało na korzystaniu z gotowych produktów i podzespołów dostarczanych przez zewnętrzne podmioty. Dziś postrzegamy tę strategię raczej przez pryzmat zlecania różnego rodzaju usług, które są niezbędne dla prowadzenia działalności, natomiast niekoniecznie musi za nie osobiście odpowiadać przedsiębiorca czy jego pracownicy.

Mamy tutaj na myśli chociażby:

  • marketing,
  • księgowość,
  • IT,
  • obsługę klienta,
  • logistykę,
  • finanse.

Zastanów się więc, które spośród tych obszarów najmocniej Cię dziś angażują lub obciążają Twoich pracowników, przez co zaniedbywane są kwestie stanowiące rdzeń działalności firmy. Następnie poszukaj zewnętrznych podmiotów, którym możesz przekazać te zadania w ramach BPO.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry