Data wpisu: 15.05.2020

Jak obniżyć koszt pozyskania klienta?

Czy wiesz, że pozyskanie nowego klienta kosztuje 5-7 krotnie więcej, niż utrzymanie obecnego? Jest to wystarczający argument, aby z jednej strony dbać o stałych klientów i starać się o ich lojalność, a z drugiej robić wszystko, co możliwe, aby jednak niwelować koszty zdobywania nowych odbiorców. To drugie jest szalenie trudne, ale przede wszystkim wymaga bardzo dokładnego przyjrzenia się swoim działaniom marketingowym. Kilka wskazówek zebraliśmy dla Ciebie w naszym poradniku.

Ogranicz grupę docelową

To może brzmieć jak szaleństwo, ale w tym zdecydowanie jest metoda. Jeśli obecnie kierujesz swoją ofertę do bardzo szerokiej grupy docelowej, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że pozyskujesz klientów, którzy wybierają Twoją firmę trochę z przypadku. Czyli: nie są do końca świadomymi konsumentami, najważniejsza jest dla nich niska cena, a poza tym raczej do Ciebie nie wrócą. Koszt ich pozyskania jest bardzo wysoki i w dłuższej perspektywie wątpliwe, aby się zwrócił.

Zawężając grupę docelową możesz się skupić na tych klientach, którzy wydadzą u Ciebie więcej i będą to robić regularnie. Nawet jeśli koszt ich pozyskania będzie jeszcze wyższy niż obecnie, to sumarycznie przyniosą Ci oni większe wpływy.

Zrezygnuj z nieefektywnych kampanii

Koniecznie musisz zrobić przegląd swoich kampanii marketingowych i sprawdzić, które z nich są najbardziej efektywne, a które takie sobie. Oczywiście budżet z tych drugich warto przerzucić na te pierwsze – wyjątek stanowią kampanie typowo wizerunkowe, nieobliczone na czystą sprzedaż, a raczej na budowanie zaufania do marki (np. content marketing).

Każda firma prowadziła lub prowadziła kampanie marketingowe, które okazywały się być niewspółmiernie drogie do efektów. Jeśli np. koszt pozyskania klienta wynosi 30 złotych, a ten sam klient zostawia w Twojej firmie 35 złotych, to taka kampania zwyczajnie się nie opłaca (chyba, że bazujesz na niskich marżach ale dużym wolumenie sprzedaży).

Zrewiduj strategię SEO

Bardzo częstą przyczyną wysokiego kosztu pozyskiwania klientów jest to, że nikt nie panuje nad kampanią SEO. Wynika to z faktu, iż na początku praktycznie wszystkie firmy próbują pozycjonować się na jak największą liczbę słów kluczowych, a później już tego nie rewidują. W efekcie wydajesz coraz więcej na SEO, aby utrzymać się na wysokich pozycjach w Google, ale nie zauważasz, że pozyskujesz klientów, na których w ogóle Ci nie zależy – bo zdążyłeś się już rozwinąć i teraz celujesz w inny profil klienta.

Czas zatem najwyższy wykluczyć sporą grupę słów, na które nie powinieneś się dłużej pozycjonować. To w krótkim czasie obniży koszt pozyskania klienta, a także zmniejszy współczynnik odrzuceń na stronie internetowej.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry