Zwyczajowo do transakcji zawartej między przedsiębiorcą a konsumentem wystawia się paragon. Przepisy stanowią jednak, że konsument ma prawo żądać od sprzedawcy faktury. Nie może jednak zrobić tego w dowolnym momencie. Po szczegóły zajrzyj do naszego poradnika.
Kwestię obowiązku wystawienia faktury do paragonu ściśle reguluje Ustawa o podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż towarów lub usług na rzecz innego podatnika VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, a także na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Art. 106b ust. 2 tej samej ustawy stanowi, że podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia faktury w przypadku sprzedaży zwolnionej od podatku (dotyczy to zarówno zwolnień przedmiotowych, jak i podmiotowych, z pewnymi wyjątkami). Co to oznacza w praktyce? To, że sprzedawcy nie mają odgórnego obowiązku wystawienia faktury na rzecz konsumentów, którzy nie są podatnikami VAT ani osobami prawnymi.
Konsument może potrzebować faktury np. w celu rozliczenia wydatków służbowych, gdy przysługuje mu dofinansowanie z zakładu pracy etc. Stąd też ustawodawca nakłada na sprzedawcę obowiązek wystawienie faktury na żądanie nabywcy towaru lub usługi.
Nabywca ma jednak ograniczony czas na zgłoszenie takiego żądania. Może to zrobić w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę albo otrzymano całość lub część zapłaty.
Jeśli nabywca spełni ten warunek, to sprzedawca nie może odmówić wystawienia faktury do paragonu, w przeciwnym razie złamie przepisy ustawy o VAT i narazi się na konsekwencje karno-skarbowe.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.