Data wpisu: 29.08.2023

Wpłata inicjalna do umowy leasingu samochodu osobowego: jak ją zaksięgować?

Wpłata inicjalna, nazywana również opłatą początkową czy wpłatą własną, to gotówkowy udział przedsiębiorcy w usłudze finansowania zakupu samochodu – a dokładnie w leasingu. Pomimo istotnych zmian, jakie przyniósł tzw. Polski Ład, leasing operacyjny pozostaje stosunkowo atrakcyjnym rozwiązaniem dla firm, które nie chcą lub nie mogą w całości sfinansować auta ze środków własnych. Wpłata inicjalna stanowi oczywiście koszt uzyskania przychodu, o ile przedsiębiorca ma możliwości rozliczania KUP w swojej działalności. Wyjaśniamy, jak zaksięgować tę wpłatę.

Koszt jednorazowy

Od razu wyjaśnijmy, że zgodnie z licznymi interpretacjami indywidualnymi, wpłata inicjalna do umowy leasingu operacyjnego stanowi jednorazowy koszt uzyskania przychodu. Fiskus uznaje, że koszt ten jest ponoszony tylko raz, w momencie dokonywania wpłaty, dlatego nie podlega amortyzacji.

Wpłata inicjalna to wydatek związany z samym faktem zawarcia umowy leasingu operacyjnego, dlatego przedsiębiorca ma pełne prawo rozliczyć ją jednorazowo w swojej działalności. Może to być bardzo korzystne z punktu widzenia optymalizacji podatkowej, jeśli wpłata była bardzo wysoka, a przedsiębiorca w danym miesiącu czy kwartale osiągnął spory przychód z działalności.

Uwaga na limit!

Powyższa zasada działa zawsze, jednak tylko w sytuacji, gdy wartość przedmiotu finansowanego leasingiem operacyjnym nie przekracza 150 tys. zł netto dla pojazdów spalinowych lub 225 tys. zł dla pojazdów elektrycznych. Ten limit obowiązuje od 1 stycznia 2019 roku.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca może ująć w kosztach uzyskania przychodu wydatki z tytułu zawarcia umowy leasingu operacyjnego pojazdu osobowego tylko do kwoty 150 tys. zł/225 tys. zł. Wszystko, co przekracza tę kwotę, nie stanowi KUP w myśl ustawy o PIT.

Gdzie księgujemy wpłatę inicjalną?

Wpłata inicjalna, podobnie jak inne opłaty z tytułu zawarcia umowy leasingu operacyjnego, w tym raty leasingowe, księgujemy w kolumnie 13 KPiR – Pozostałe wydatki do wysokości limitu.

Uwzględniamy oczywiście także podatek VAT, którego kwotę umieszczamy w rejestrze zakupów VAT do wysokości przysługującego odliczenia (50% w przypadku użytku mieszanego i 100%, jeśli pojazd jest użytkowany wyłącznie do celów służbowych i został zgłoszony w US na druku VAT-26).


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry