Data wpisu: 17.01.2024

Co to jest brief i dlaczego wypełnia się go przed rozpoczęciem prac nad stroną www?

Każdy, kto chce zlecić produkcję strony internetowej dla swojej firmy, a korzysta z usługi profesjonalnej agencji marketingowej, spotka się z pojęciem briefu. Jest to nic innego jak krótki kwestionariusz, w którym zleceniodawca odpowiada na kilkanaście pytań agencji – dzięki czemu podstawowe kwestie zostają ustalone już na samym początku współpracy. Dlaczego jest to na tyle ważne, że żadna szanująca się agencja nie odstąpi od briefu? Tego już dowiesz się z naszego poradnika.

Sumiennie wypełniony brief minimalizuje ryzyko nieporozumień

Nieporozumienia na linii klient-agencja są najgorszym scenariuszem. Opóźniają realizację strony, wprowadzają niepotrzebną nerwowość, a ostatecznie wpływają również na ocenę witryny – nawet jeśli jest ona świetna, to klient i tak podchodzi do niej nazbyt krytycznie.

Najlepszym sposobem na uniknięcie nieporozumień jest przyłożenie się do wypełnienia briefu i przekazanie agencji dokładnych wytycznych co do swoich oczekiwań (np. charakter strony, preferowana kolorystyka, liczba podstron, funkcjonalność itd.). 

Zabezpieczenie dla agencji, ale też dla klienta

Często jest tak, że klienci niechętnie podchodzą do wypełniania briefu, uznając to za dawanie agencji „gotowca”. Warto zatem podkreślić, że poprawnie wypełniony brief stanowi zabezpieczenia również dla samego klienta, który może się na tej podstawie domagać realizacji usługi zgodnie z ustaleniami i w uzgodnionej cenie.

Przyspieszenie prac

Czynnikiem, który najmocniej wpływa na wydłużenie procesu projektowania strony internetowej jest… niezdecydowany klient. Zmieniając ciągle zdanie, dokładając nowe oczekiwania, odwołując swoje wcześniejsze deklaracje itd. można zdezorganizować pracę agencji, przez co nie będzie szans na szybkie zakończenie projektu.

Brief rozwiązuje ten problem od ręki, stanowiąc gotową instrukcję dla agencji, która może wiarygodnie określić termin wykonania strony.

Precyzyjna wycena strony internetowej

Na podstawie informacji przekazanych w briefie agencja może rzetelnie wycenić swoją pracę, uwzględniając wszystkie życzenia klienta. Dzięki temu nie ma później zaskoczeń na etapie rozliczenia usługi, a klient z góry wie, za co dokładnie płaci.

Co więcej: jeśli okaże się, że wycena agencji wykracza poza budżet zarezerwowany przez klienta, to będzie jeszcze czas na zredukowanie swoich oczekiwań czy np. zmianę niektórych elementów strony na takie, które pozwolą obniżyć sumaryczny koszt produkcji witryny.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry