Wielu producentów tego nie zaleca, ale praktyka doświadczonych mechaników wskazuje, że naprawdę warto co jakiś czas wymienić olej w skrzyni biegów – zarówno manualnej, jak i automatycznej. Wskazanym interwałem wymiany jest 60-80 tysięcy kilometrów. Koszt nie jest duży, a takie działanie może przynieść długofalowe korzyści, które omawiamy w naszym poradniku.
Lepsze smarowanie części ruchomych skrzyni
Pomyśl, w jakim stanie musi być olej, który ma za sobą już np. 100 tys. kilometrów. Mówimy tutaj o lubrykancie, który może być skrajnie przepracowany i stracić swoje bazowe właściwości smarujące. Wymiana na pewno nie zaszkodzi, a tylko może pomóc.
Płynniejsza praca skrzyni
Po wymianie oleju w skrzyni biegów możesz zauważyć, że skrzynia – szczególnie automatyczna – pracuje mniej nerwowo, płynniej zmienia biegi, lepiej dobiera przełożenia do aktualnych warunków jazdy itd. Biorąc pod uwagę, że koszt takiej operacji zamyka się w kilkuset złotych, to gra jak najbardziej jest warta świeczki.
Lepsza praca lewarka, szczególnie zimą
Jeśli po porannym rozruchu zauważasz ciężką pracę lewarka zmiany biegów, to może to być sygnał, że czas na wymianę oleju. Świeży lubrykant ma lepsze właściwości smarne, co powinno się przełożyć na wyższą kulturę pracy lewarka.
Zminimalizowanie ryzyka awarii skrzyni biegów
Jest to szczególnie ważne w przypadku automatycznych skrzyń biegów, a już zwłaszcza skrzyń dwusprzęgłowych, które bywają wrażliwe na jakość oleju. Regularna wymiana lubrykantu może istotnie zmniejszyć prawdopodobieństwo kosztownej awarii, gdzie wydatki po stronie właściciela potrafią iść w tysiące złotych.
Obniżenie zużycia paliwa
Lepsze smarowanie skrzyni to mniejsze tarcia i tym samym opory, co ma pewne przełożenie na zużycie paliwa. Sprawna skrzynia biegów pozytywnie wpływa na pracę całego układu napędowego, stąd wymieniając olej można się spodziewać zredukowania spalania, co przy obecnych cenach paliw nie jest bez znaczenia.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.