Data wpisu: 09.01.2024

EDC – skrzynia biegów podwyższonego ryzyka

Automatyczna skrzynia biegów EDC to francuska odpowiedź na niemiecką DSG. Niestety, odpowiedź nieudana, ponieważ na przestrzeni lat i modeli okazało się, że jest to przekładnia bardzo problematyczna. Czy należy się jej wystrzegać? Wszystko zależy od konkretnego egzemplarza. Faktem jest, że EDC montowana w nowszych modelach Renault nie sprawia już tak dużych problemów, jednak w starszych autach (sprzed 2018 roku) jest to bomba z tykającym zapłonem.

Co dolega skrzyni EDC?

Skrzynia EDC, montowana również w Fordach pod nazwą Powershift, od początku cierpiała na różne problemy spowodowane wadliwą konstrukcją. Zdarzały się pęknięcia obudowy, przedwczesne zużycie się sprzęgła lub obu sprzęgieł (jest to skrzynia dwusprzęgłowa), standardem są również problemy ze sterowaniem oraz wycieki oleju na łączeniu z silnikiem i półosiami.

Objawy uszkodzenia skrzyni

Typowym objawem problemów z EDC jest charakterystyczny dźwięk (jęk) towarzyszący zmianie biegu – najczęściej na biegach nieparzystych.

O usterce świadczy również ślizganie się sprzęgła oraz silne szarpanie, zwłaszcza podczas ruszania, cofania i gwałtownej redukcji biegu.

Sporadycznie natomiast zdarza się, aby skrzynia całkowicie odmówiła posłuszeństwa i uniemożliwiła dojechanie do warsztatu.

Koszty naprawy

W przypadku awarii skrzyni EDC należy się spodziewać bardzo wysokich kosztów. Wymiana skrzyni na nową to wydatek rzędu od 25 tys. zł. W optymistycznym scenariuszu wystarczy wymiana zespołu sprzęgieł, koła dwumasowego i wymiana oleju, co kosztuje około 10-12 tys. zł netto.

Jak zminimalizować ryzyko poważnej awarii skrzyni EDC?

Najważniejsze jest częste zmienianie oleju w skrzyni, najlepiej na oryginalny. Między bajki należy włożyć sugestie Renault, że olej podlega wymianie co 90-120 tys. km, w zależności od wersji silnikowej. Interwał warto skrócić co najmniej o połowę, a najbezpieczniej będzie zmieniać olej w przekładni co 30 tys. km.

Dodatkowo pamiętajmy, że EDC to delikatna skrzynia, która nie nadaje się do sportowej czy choćby bardzo dynamicznej jazdy. Należy się z nią obchodzić w sposób dostojny, unikając gwałtownego ruszania spod świateł, szczególnie na zimnym silniku.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry