Planujesz holować przyczepę towarową, lawetę czy przyczepę kempingową? W takim razie koniecznie musisz się zapoznać z pojęciem maksymalnego dopuszczalnego nacisku na hak. Jest to kluczowy parametr, jaki należy sprawdzić przed ruszeniem w drogę holownikiem. Po szczegóły zajrzyj do naszego artykułu.
Czym jest nacisk na hak?
Nacisk na hak to siła, jaką przyczepa wywiera na hak holowniczy pojazdu holującego. Odnosi się to nie tylko do przyczep, ale też popularnych bagażników rowerowych montowanych na haku holowniczym.
Dopuszczalny maksymalny nacisk na hak zawsze określa producent haka.
Dlaczego trzeba to sprawdzić?
Zanim rozpoczniesz podróż np. z przyczepą, to zmierz siłę nacisku na hak holowniczy w Twoim pojeździe – służą do tego specjalne przyrządy, a najtańszy kupisz już za 30-40 zł.
Nieprzekraczanie dopuszczalnego nacisku ma wpływ na:
Ile powinien wynosić nacisk na hak?
To już wynika z danych producenta zarówno haka, jak i przyczepy. Większość haków holowniczych jest homologowanych do 100 kilogramów nacisku, choć zdarzają się i takie, gdzie nacisk może wynosić aż 140 kilogramów.
Własne zalecenia w tym zakresie podają także producenci przyczep. Zwykle wskazane jest, aby nacisk na hak wynosił około 4-10% masy całkowitej przyczepy. Na przykład, przyczepa o masie 1000 kg powinna wywierać nacisk w granicach 40–100 kg.
Jeśli zmierzony nacisk jest zbyt duży, to możesz jeszcze „pokombinować” z odpowiednim rozmieszczeniem ładunku w przyczepie, przesuwając go w kierunku osi.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.