Data wpisu: 08.03.2025

Układ mild hybrid w Volvo – jak to właściwie działa?

Volvo było jednym z pierwszych globalnych producentów samochodów, który zapowiedział odejście od silników spalinowych na rzecz technologii napędu elektrycznego. Obecnie szwedzka marka rakiem wycofuje się z tej deklaracji i nadal oferuje pojazdy benzynowe, wspierane technologią mild hybrid (MHEV). Nie ma to wiele wspólnego z elektryfikacją motoryzacji. Na czym właściwie polega to rozwiązanie? To już wyjaśniamy w naszym poradniku.

Czym jest układ mild hybrid w Volvo?

Układ mild hybrid, nazywany potocznie „miękką hybrydą”, to standardowe rozwiązanie stosowane w wielu modelach Volvo, w tym w XV60, XC90 czy S60. Stanowi ono połączenie silnika spalinowego z elektrycznym wspomaganiem.

Sercem układu jest 48-woltowy akumulator, który magazynuje energię odzyskiwaną podczas hamowania lub zwalniania. W przeciwieństwie do klasycznych hybryd, silnik elektryczny w układzie MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) nie napędza samochodu samodzielnie – jego rolą jest jedynie wspomaganie jednostki spalinowej.

Jak działa mild hybrid w Volvo?

System działa automatycznie, odzyskując energię w trakcie hamowania i przechowując ją w dodatkowym akumulatorze. Energia ta jest następnie wykorzystywana do:

  • Wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszenia, co poprawia dynamikę i ogólnie wrażenia z jazdy;
  • Obsługi systemu start&stop – Volvo może się poszczycić chyba najlepiej działającym systemem w całej gamie modeli spalinowych, start silnika po zatrzymaniu jest praktycznie niewyczuwalny;
  • Zasilania turbosprężarki, co poprawia ogólną wydajność silnika i przyspiesza reakcję na gaz.

Korzyści z technologii mild hybrid

Choć są one ograniczone z uwagi na specyfikę działania tego układu, to jednak właściciele i użytkownicy samochodów Volvo z układem MHEV mogą zauważyć, że auto jest wyraźnie dynamiczniejsze, zwłaszcza w niższym zakresie prędkości. Również działanie systemu start&stop jest na tyle komfortowe, że wreszcie nie ma potrzeby jego wyłączania.

W założeniu układ mild hybrid miał też przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, przy czym jest to trudne do zweryfikowania i w głównej mierze zależy od stylu jazdy kierowcy.

Trzeba również wyraźnie podkreślić, że jeśli oczekujesz możliwości jazdy mieszanej, czyli zarówno w trybie spalinowym, jak i elektrycznym, to potrzebujesz samochodu albo z klasyczną hybrydą, a najlepiej z hybrydą typu plug-in.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry