W dobie tak dynamicznie rozwijających się narzędzi informatycznych rośnie zapotrzebowanie na profesjonalną obsługę programistyczną. Coraz więcej firm chce korzystać z rozwiązań, które usprawniają i automatyzują kluczowe procesy biznesowe, co w naturalny sposób przekłada się na wzrost konkurencyjności, lepszą obsługę klienta i tym samym wzrost przychodów. Na polskim rynku nie brakuje firm programistycznych oferujących kompleksową obsługę przedsiębiorców w formie outsourcingu czy realizacji jednostkowego projektu. Szukając takiej firmy nie popełnij tych 5 klasycznych błędów.
- Skupienie na jak najniższej cenie – branża programistyczna w niczym nie odbiega od każdej innej. Tutaj także obowiązuje zasada, że tanio i dobrze się po prostu nie da. Pamiętaj, że programiści to w większości świetnie wykształceni ludzie, mający umiejętności poszukiwane na rynku pracy. Pisząc wprost: oni nie będą nigdy pracować za półdarmo. Za wysoką jakość obsługi, terminowość i zrozumienie potrzeb klienta trzeba odpowiednio zapłacić. Jeśli jakaś firma oferuje Ci niezwykle niską ceną, to któregoś z wymienionych przed chwilą elementów na pewno zabraknie.
- Niesprawdzenie dokonań – doświadczona firma programistyczna musi mieć się czym pochwalić i na pewno chętnie to zrobi. Jeśli jest inaczej, to coś tutaj ewidentnie nie gra. Albo jej projekty są tak słabe, że wykonawca nie chce ich pokazać, albo one po prostu nie istnieją i firma tylko twierdzi, że ma doświadczenie.
- Niepełne przekazanie wytycznych – popełniając ten błąd ryzykujesz, że podpiszesz umowę z firmą, która finalnie nie będzie w stanie zrealizować Twojego projektu, bo po prostu przekracza on jej kompetencje. Klasycznym przykładem może być zlecenie pod nazwą „sklep internetowy”. Sklep może być prosty, bardziej skomplikowany lub stanowić prawdziwą platformę zakupową. Od tego oczywiście zależy też cena i termin wykonania. Dlatego staraj się precyzyjnie formułować swoje oczekiwania względem wykonawcy.
- Akceptowanie braku umiejętności komunikacyjnych – osoby niemające rozeznania w świecie programowania często z góry zakładają, że programista to człowiek, z którym i tak nie można się „normalnie” dogadać, dlatego lepiej nie próbować. To błąd, ponieważ osoby pracujące z klientem muszą umieć nawiązać z nim dialog w taki sposób, aby laik zrozumiał pewne procesy. Dlatego w profesjonalnych firmach programistycznych funkcjonuje instytucja opiekuna klienta, czyli osoby komunikatywnej, stanowiącej łącznik między klientem a „twardogłowymi” programistami.
- Naleganie na jak najkrótszy termin realizacji – jak mawiał klasyk: „cudów nie ma”. Coś musi trwać 2 tygodnie i nie będzie nagle trwało 2 dni, choćby klient bardzo tego chciał. Pewnych prac zwyczajnie nie da się przyspieszyć, chyba że kosztem jakości, ale tego przecież nie chcemy.
Podejmując rozmowy z różnymi firmami programistycznymi staraj się więc unikać tych błędów, ze szczególnym akcentem na 1 i 5. W końcu celem jest uzyskanie świetnego projektu, który ma mieć kluczowe znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Tutaj nie ma miejsca na jakościowe eksperymenty.
Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski