Zakład pracy chronionej to przedsiębiorstwo o specjalnym statusie prawnym, które zapewnia zatrudnienie osobom z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Takie przedsiębiorstwa pełnią bardzo ważną funkcję społeczną, umożliwiając osobom niepełnosprawnym podjęcie pracy zarobkowej. Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej musi spełniać szczególne wymagania dotyczące przystosowania miejsc pracy i zapewnienia odpowiednich warunków dla osób z niepełnosprawnościami, o czym więcej piszemy w naszym artykule.
Każdy zakład pracy chronionej musi spełniać te same warunki. Oto one:
Ważne:
Spółdzielnia socjalna, przekształcona ze spółdzielni inwalidów lub niewidomych, może uzyskać status zakładu pracy chronione, jeśli złoży wniosek w ciągu 3 miesięcy od wpisu do KRS.
Wniosek o nadanie statusu zakładu pracy chronionej należy złożyć w Państwowej Inspekcji Pracy. Powinien on zawierać:
Posiadanie statusu zakładu pracy chronionej może przynieść przedsiębiorstwu szereg korzyści, w tym ulgi podatkowe, możliwość uzyskiwania dotacji oraz wsparcia finansowego na przystosowanie stanowisk pracy dla osób z niepełnosprawnościami.
Największe korzyści odnoszą jednak sami niepełnosprawni, którzy jak najbardziej mogą być wartościowymi, wydajnymi pracownikami, a odzyskanie ich dla rynku pracy jest w interesie krajowej gospodarki. Aktywność zawodowa jest również kluczowym elementem rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.