To te najmniejsze biznesy stanowią trzon polskiej gospodarki. Salony fryzjerskie, kosmetyczne, punkty dorabiania kluczy, naprawy telefonów itd. – jest tego mnóstwo w każdej większej miejscowości. Jeśli planujesz otwarcie własnego lokalu usługowego, to krytyczną decyzją, jaką musisz podjąć, jest wybór właściwej lokalizacji. Po kilka wskazówek zajrzyj do naszego poradnika.
Na dobry początek zastanów się, kim są Twoi klienci i gdzie najczęściej przebywają oraz gdzie odruchowo szukają usług świadczonych przez Twoją firmę. Nie musisz od razu zlecać kosztownych badań rynkowych – możesz np. zrobić ankietę na lokalnej grupie facebookowej. Przejdź się też po swojej miejscowości i sprawdź, gdzie znajduje się najwięcej lokali o podobnym profilu. Pomocne mogą być również internetowe narzędzia analityczne, czy chociażby Google Maps.
Bardzo łatwo jest wynająć lokal w ekskluzywnej dzielnicy, o bardzo wysokim standardzie. Trudniej natomiast będzie zarobić na czynsz. Rozsądnie jest wybrać takie miejsce, za które będziesz płacić nie więcej niż 15% swojego przychodu. Pamiętaj, że na koszty utrzymania lokalu składa się nie tylko czynsz, ale też opłaty za media, ubezpieczenie i nieuniknione remonty.
Ważnym kryterium wyboru lokalu usługowego jest łatwość dostępu. Wiele osób zrezygnuje z Twoich usług tylko dlatego, że nie może zaparkować samochodu przed lub w pobliżu lokalu. Stąd zwróć uwagę na to, czy możesz zapewnić klientom miejsca parkingowe, ewentualnie szybki dojazd komunikacją publiczną.
Duże zagęszczenie firm o podobnym profilu świadczy o wysokim popycie na takie usługi w konkretnym miejscu, natomiast ogranicza również Twoje szanse na pozyskanie odpowiedniej liczby klientów. Czasami warto wynająć lokal w zupełnie innej lokalizacji, gdzie łatwiej będzie Ci się wyróżnić pod względem marketingowym.
Często bagatelizowaną kwestią są wskaźniki przestępczości dla danej okolicy. Zwróć na to uwagę, aby z jednej strony przyciągnąć klientów ceniących sobie bezpieczeństwo, a z drugiej zminimalizować ryzyko np. włamania czy aktu wandalizmu.
Myśl długoterminowo, wybierając taką lokalizację, która w perspektywie kilku najbliższych lat może jeszcze zyskać na atrakcyjności. Dobrym pomysłem będzie np. otwarcie lokalu beauty na nowobudowanym osiedlu, gdzie zamieszkają młodzi ludzie z pieniędzmi. W ten sposób nie zabraknie Ci klientów, którzy nie będą już musieli np. jeździć do centrum miejscowości.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.