Data wpisu: 16.07.2021

Co robić, gdy straciłeś kluczowego klienta?

Właśnie dostałeś maila o treści: „Niestety, z powodu reorganizacji bla, bla, bla, musimy zakończyć naszą współpracę.” Czujesz, że masz stan przedzawałowy, ponieważ tę wiadomość wysłał Ci kluczowy klient, właściwie utrzymujący Twoją firmę na powierzchni. Oczyma wyobraźni już widzisz bankructwo, długi i konieczność szukania pracy, ale może wcale nie będzie tak źle? Sprawdź, co warto zrobić w takiej sytuacji.

Odezwij się do pozostałych klientów

Może w ostatnim czasie poświęcałeś im mniej uwagi, bo byłeś skupiony na obsłudze tego klienta, który właśnie Ci podziękował? Zawsze istnieje szansa, że ci klienci chętnie zaczną kupować u Ciebie jeszcze więcej, tylko wcześniej nie dawałeś im sygnałów do gotowości zacieśnienia współpracy. Możesz się teraz do nich odezwać i zasugerować, że aktualnie dysponujesz większymi mocami przerobowymi pozwalającymi zwiększyć tempo pracy.

Przestań zaniedbywać marketing

Po utracie ważnego klienta może Ci się wydawać, że nie stać Cię na kontynuowanie, a tym bardziej rozszerzanie działań marketingowych. To duży błąd. Właśnie teraz musisz mocno skupić się na marketingu, ponieważ bez niego nie będziesz w stanie pozyskać nowych klientów. Wykorzystaj to, że masz więcej czasu i sam lub z pomocą zaufanej agencji opracuj nową strategię budowania rozpoznawalnej marki.

Tnij niepotrzebne koszty

Mamy na myśli te naprawdę niepotrzebne, których wcześniej nie odczuwałeś z powodu posiadania fajnego klienta – teraz mogą one stać się bardzo dużym ciężarem dla Twojego portfela. Rozważ np. przeniesienie się do tańszego biura, zmianę dostawcy Internetu i usług mobilnych, zrezygnuj z cateringu, a jeśli masz pracowników, to poproś, aby zaczęli oszczędniej korzystać z akcesoriów biurowych.

Wyślij pracowników na zaległe urlopy

Nie odciąży to Twojego budżetu, natomiast pozwoli Ci na jakiś czas przestać się zamartwiać widokiem siedzących bezproduktywnie pracowników. Niech wykorzystają zaległe urlopy, skoro i tak nie masz dla nich zleceń. W tym czasie może uda Ci się opracować wyjście z tej trudnej sytuacji i pozyskać klientów, których wypoczęci pracownicy będą mogli obsłużyć na dużo wyższym poziomie.

Wykorzystaj tę okazję do zmiany modelu biznesowego

Dostałeś właśnie bolesną lekcję, że biznes oparty na jednym kluczowym kliencie jest niestety bardzo ryzykowny. Czas więc zmienić model jego prowadzenia i przełożyć akcenty na większą liczbę mniejszych klientów. Może w Twojej branży jest zapotrzebowanie na profesjonalne usługi, ale dostępne w niższej cenie?


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry