Wspólną cechą wszystkich największych biznesmenów świata jest skłonność do podejmowania ryzyka. Żadna dochodowa firma nie powstała z dnia na dzień. Aby osiągnąć coś w dziedzinie przedsiębiorczości, najpierw trzeba zrobić krok w stronę przepaści i spróbować znaleźć most (lub samemu go zbudować). To oczywiste, że myśląc o założeniu biznesu nie masz pewności, czy on wypali. Możesz jednak zminimalizować ryzyko pomyłki. Jak? Oto kilka sposobów.
MVP to skrót od Minimum Viable Product. Chodzi tutaj o stworzenie produktu (czy usługi), który będzie bardzo dobrze oddawać ideę Twojego pomysłu biznesowego, ale jednocześnie nie będzie zawierać kluczowych funkcjonalności. Dzięki temu jego opracowanie będzie znacznie tańsze, a Ty nie poniesiesz od razu dużego ryzyka finansowego.
Termin MVP pochodzi z branży start-upów. Praktycznie wszystkie firmy szukające inwestora, który mógłby sfinansować ich projekt, zaczynają od stworzenia taniego prototypu. Tutaj liczy się wyłącznie to, czy potrafimy sprzedać myśl przewodnią.
Jeśli okaże się, że rynek jest zainteresowany Twoim MVP, będziesz mieć już gotową koncepcję, co zaoszczędzi Ci mnóstwo czasu. Będziesz mógł spokojnie uruchomić produkcję lub zacząć świadczyć usługę.
Oczywiście w sytuacji, gdy masz niesamowicie innowacyjny pomysł na biznes, badanie rynku może być utrudnione (bo nikt inny jeszcze tego nie oferuje). Mimo to możesz sprawdzić, czy inne firmy nie sprzedają już podobnych rozwiązań lub czegoś, co w jakikolwiek sposób może stanowić konkurencję dla Twojego pomysłu.
Przekonaj się, czy te firmy dobrze prosperują, czy mają klientów. Możesz się wcielić w rolę „tajemniczego klienta” i w ten sposób pozyskać przydatne informacje na temat modelu obsługi czy proponowanych rozwiązań.
Jest wiele sposobów na to, by poznać opinię konsumentów na temat pomysłu biznesowego. Możesz zacząć od rozpytania wśród znajomych. Poproś ich o szczerą opinię, a na pewno ją dostaniesz. Bardzo dobrym rozwiązaniem są też ankiety konsumenckie – w sieci znajdziesz mnóstwo darmowych systemów do wysyłki ankiet.
Nie wahaj się z niego skorzystać, jeśli nie możesz liczyć na podpowiedzi ze strony bliskich osób. Biznes nie jest łatwą materią. Pomoc doradcy, który ma tutaj duże doświadczenie i wiele sukcesów na koncie, może się okazać nieoceniona. Fachowiec na pewno wyrazi szczerą opinię na temat Twojego pomysłu. Jeśli będzie do bani, to się o tym dowiesz. Jeśli jednak jest dobry, to doradca pomoże Ci go dopracować i przygotować do wprowadzenia na rynek.
Wszystko i tak zmierza w tym kierunku. Jeśli w końcu nie uruchomisz swojego biznesu, to nigdy się nie przekonasz, czy było warto. W przyszłości natomiast będziesz sobie pluć w brodę, że nie zaryzykowałeś. Nie musisz przecież rzucać etatu – masz prawo łączyć go z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Pamiętaj natomiast o jednym: zbytnie rozwlekanie etapu testów jest niekorzystne dla biznesu. Może się okazać, że w tym czasie ktoś podchwyci Twój pomysł i zrobi na nim prawdziwe pieniądze. Kieruj się intuicją i jeśli czujesz, że to może wypalić, nie wahaj się zainwestować w swój biznes. Nie rób tego jednak na pół gwizdka, bo w obecnym realiach rynkowych jest to gotowy przepis na porażkę.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.