Data wpisu: 21.04.2021

Kiedy TRZEBA zawrzeć umowę poufności?

Umowa poufności, czyli NDA, to standard w świecie korporacji. Okazuje się jednak, że mogą, a wręcz powinni z niej korzystać także drobniejsi przedsiębiorcy. Taka umowa w założeniu ma służyć ochronie interesów obu stron współpracy, w szczególności zabezpieczać przed wyciekiem informacji mogących uchodzić za poufne. Dowiedz się, w jakich sytuacjach trzeba zawrzeć umowę poufności.

Gdy dajesz komuś dostęp do zasobów firmy

Dobrym przykładem będzie tutaj sytuacja, w której masz sklep internetowy i zlecasz zewnętrznej firmie uzupełnienie produktów wraz z opisami i zdjęciami. To jasne, że zleceniobiorca zyska dostęp do takich danych, jak ceny, asortyment czy choćby strategia SEO, które nie powinny wpaść w niepowołane ręce – na przykład konkurencji.

W takiej sytuacji należy zawrzeć umowę poufności, która zobliguje zleceniobiorcę do zachowania tajemnicy i nieudostępniania żadnych danych na zewnątrz, jedynie osobom, które są bezpośrednio zaangażowane w proces realizacji zlecenia.

Gdy przyjmujesz zlecenie wymagające uzyskania dostępu do zasobów klienta

Może również dojść do sytuacji odwrotnej, niż opisana w poprzednim akapicie. Załóżmy, że masz agencję tworzącą strony internetowe. Klient chce Ci udostępnić swoje zasoby, w tym dane poufne, które zdradzają wiele na temat jego modelu biznesowego. Dla bezpieczeństwa powinieneś zażądać zawarcia umowy poufności, nawet jeśli klient sam o to nie wystąpił.

Zawierając taką umowę jesteś chroniony na wypadek, gdyby doszło do naruszenia tajemnicy informacji, ale nie z Twojej winy. Będziesz w stanie wykazać, że Twoja firma dopełniła wszelkich obowiązków przewidzianych w umowie.

Gdy negocjujesz warunki sprzedaży z kilkoma podmiotami

Może to być sprzedaż unikalnego produktu, patentu, całej linii technologicznej, a może nawet firmy. Są to typowe sytuacje, w których zawsze należy zawrzeć umowę poufności ze wszystkimi podmiotami, z którymi prowadzisz negocjacje.

Celem jest tutaj niedopuszczenie do tego, aby oferenci mogli porozumieć się między sobą w kwestii zaoferowanej ceny. Dzięki temu negocjacje będą mieć zdrowy przebieg, a Tobie uda się uzyskać możliwie jak najwyższą kwotę sprzedaży.

Kiedy nie masz pełnego zaufania do kontrahenta

Umowę poufności warto zawrzeć z kontrahentem, którego się nie zna, a wiadomo, że w toku współpracy konieczne będzie dzielenie się z nim różnymi wrażliwymi informacjami. Nie martw się, że druga strona zareaguje alergicznie na propozycję zawarcia NDA – jeśli ma czyste intencje, to nie powinno być z tym żadnego problemu.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry