W życiu każdego przedsiębiorcy przyjdzie taki moment, gdy trzeba będzie wyjść poza strefę komfortu (czyli odejść od biurka) i pofatygować się na osobiste spotkanie z klientem. Taka biznesowa inicjacja jest bardzo stresująca. Możesz mieć wątpliwości, czy sobie poradzisz, czy nie zje Cię trema. Takie obawy są szczególnie uzasadnione, gdy masz do czynienia z ważnym klientem i bardzo zależy Ci na jego pozyskaniu. Jak się przygotować do spotkania, by wywrzeć na rozmówcy świetne wrażenie?
Zacznijmy od podstawowej kwestii. Zgodnie z powiedzeniem „Jak cię widzą, tak cię piszą” musisz pamiętać, że spotkanie biznesowe ma oficjalny charakter. Okaż klientowi szacunek swoim wyglądem. Załóż garnitur lub przynajmniej schludne ubranie. Zadbaj o dłonie, ogol się. To szczegóły, które jednak decydują o tym, jak klient będzie Cię postrzegać. Poprzez wygląd możesz wyrazić pewność siebie i dać klientowi do zrozumienia, że przyszedłeś na spotkanie, by dobić targu.
Na spotkanie biznesowe musisz pójść wyposażony w podstawowe narzędzia identyfikacji wizualnej Twojej marki. Chodzi tutaj o wizytówki, teczkę firmową, prospekt, może nawet drobne gadżety i ofertę wydrukowaną na papierze firmowym. Są to elementy, dzięki którym klient uzna Twoje przedsiębiorstwo za profesjonalne.
Wyobraź sobie, że spotykasz się z kimś, kto przedstawia Ci ofertę na zwykłej kartce papieru, a poproszony o dane kontaktowe dyktuje Ci swój numer telefonu lub zapisuje go na serwetce. Mało profesjonalne, prawda?
Skoro klient poprosił o spotkanie, to najwyraźniej zdążył się dostatecznie zainteresować ofertą Twojej firmy. Teraz chce konkretów. Daruj więc sobie nudne wprowadzenie i nie częstuj klienta głodnymi kawałkami, które są pomieszaniem marketingowego bełkotu z technikami NLP. To nie czas, ani miejsce. Pokaż klientowi, co możesz mu zaoferować i w jakiej cenie. Spotkanie nie służy temu, abyście wymienili się mailami i „pozostali w kontakcie”. Tutaj trzeba działać i składać rzeczowe propozycje.
Przygotuj więc dla klienta konkretną ofertę cenową. Zadeklaruj termin realizacji lub dostawy, co może być także przedmiotem negocjacji podczas spotkania. Wcześniej ustal, do jakiego pułapu możesz zejść, aby nie dać się zbić z tropu. Okazując pewność siebie zrobisz na kliencie dobre wrażenie, bo będzie on mieć przekonanie, że rozmawia z osobą decyzyjną.
Najlepiej będzie oczywiście zaprosić klienta do siedziby firmy, ale z różnych powodów może to być niewykonalne (np. gdy pracujesz w biurze coworkingowym czy w domu). Wówczas zaproponuj, że podjedziesz do firmy klienta lub zaproś go do restauracji. Pamiętaj przy tym, aby wcześniej ocenić, czy takie rozwiązanie w ogóle Ci się opłaci. Pokonanie np. kilkuset kilometrów tylko po to, aby usłyszeć, że Twoja oferta jest jedną z kilkunastu branych pod uwagę, mija się z celem.
Pierwsze osobiste spotkanie z klientem to duże przeżycie. Nie musi się ono skończyć podpisaniem umowy, ale nawet wtedy będzie miało sens. Nabierzesz bowiem niezbędnego doświadczenia w rozmowach biznesowych, co na pewno przyda Ci się na dalszych etapach działalności.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.