Data wpisu: 05.04.2025

W biznesie nie zawsze chodzi o zysk. Kiedy możesz pozwolić sobie na mniejszy zarobek lub wyjście „na zero”?

To na pewno kontrowersyjna opinia, natomiast większość doświadczonych przedsiębiorców się pod nią podpisze. Rzeczywiście, bywają sytuacje, w których można, a nawet należy zrezygnować z zarobku w imię odroczonej gratyfikacji. Może to być obliczone na prognozowane przyszłe profity lub uniknięcie dodatkowych problemów i kosztów. Konkrety? Zajrzyj po nie do naszego poradnika.

W imię dobrej relacji biznesowej

Zdarza się, że warto obniżyć cenę lub zrealizować zlecenie „po kosztach”, byle tylko zyskać wdzięczność klienta – na przykład stałego, który ma w danej chwili delikatne problemy finansowe. Taka przysługa pozwoli zacieśnić relacje biznesowe, co może zaowocować w przyszłości. Zawsze podlega to indywidualnej analizie opłacalności takiego ruchu.

Gdy musisz się pokazać

Jeśli Twój biznes nie ma jeszcze żadnej renomy i dopiero pozyskujesz pierwsze zlecenia, to nie dziw się, że nie możesz konkurować z bardziej uznanymi podmiotami proponując zbliżone stawki. Czasami warto „złapać” klienta obniżając cenę do granicy opłacalności, co pozwoli Ci zrobić dobre wrażenie, wzbogacić portfolio i zyskać argument w negocjacjach z przyszłymi klientami, już za rynkową stawkę.

Gdy czujesz, że z tego zlecenia będą same kłopoty

Są zlecenia, które od samego początku budzą poważne wątpliwości. Lepiej się z nich wycofać zanim zaangażujesz zbyt duże środki w ich realizację. Jeśli źle Ci się rozmawia z klientem, coś w nim ewidentnie nie gra, intuicja podpowiada Ci, że mogą być problemy z płatnościami, to odpuść i zrezygnuj z zarobku – zwłaszcza mocno wątpliwego.

Gdy potrzebujesz pracy dla pracowników lub współpracowników

Niektóre zlecenia bierze się tylko po to, aby pracownicy lub współpracownicy, za których czujesz się odpowiedzialny, mieli co robić. Nie są one obliczone na zysk, a raczej na utrzymanie sprawdzonego zespołu w oczekiwaniu na lepsze, bardziej intratne zamówienia. Jeśli pracownicy nie mają nic do roboty, to stanowią wyłącznie koszt i sami prędzej czy później zaczną rozglądać się za innymi propozycjami. Uprzedź fakty i przyjmij nawet mniej atrakcyjne zlecenie, które pozwoli wyjść „na zero”.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry