Gdybyśmy mieli się trzymać definicji słownikowej, to każda osoba prowadząca działalność gospodarczą jest biznesmenem. W praktyce jednak wrzucanie wszystkich właścicieli firm do jednego worka to spore nadużycie. W Polsce największą grupę stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze prowadzone przez mikroprzedsiębiorców. Znacznie mniej jest średnich i dużych firm, a także spółek. Z doświadczenia wiemy, że ten podział można jeszcze uszczegółowić. W naszym kraju dominują trzy podstawowe typy przedsiębiorców: biznesmeni, samozatrudnieni oraz tzw. Janusze biznesu. Do której grupy Ty się zaliczasz? Przeczytaj!
Mianem biznesmena możemy określić przedsiębiorcę, który ma solidną wizję prowadzenia swojej firmy i bezustannie szuka sposobów na umocnienie jej pozycji na rynku. Nie boi się inwestycji, działa według konkretnego planu, rozumie, że czasami trzeba ponieść nawet wysokie koszty, by w przyszłości zebrać tego owoce. Biznesmen nie ma również problemu z tym, aby próbować nowych rzeczy. Potrafi zmieniać branże, jeśli tylko widzi w nich potencjał.
Podstawową cechą biznesmena jest też ufanie innym. Taki przedsiębiorca nie upiera się przy tym, by wszystko robić samodzielnie. Dostrzega talenty, zatrudnia ludzi, bo wie, że tylko dzięki zespołowi może osiągnąć zamierzone cele. Nie ulega krótkowzroczności. Nie interesują go chwilowe sukcesy, bo dąży do założonego celu i potrafi być w tym bardzo konsekwentny.
Jeszcze do niedawna mianem samozatrudnionego określano osobę, która przeszła z etatu na własną działalność tylko z przyczyn formalnych. De facto i tak pracuje dla tego samego zleceniodawcy, ale współpraca B2B jest po prostu bardziej opłacalna dla obu stron. W gronie samozatrudnionych najwięcej było (i wciąż jest) dziennikarzy, artystów, lektorów etc.
Obecnie jednak, po tym jak znacznie ułatwiono zakładanie firmy, liczba samozatrudnionych gwałtownie wzrosła. Do tej grupy spokojnie możemy zaliczyć wszystkich przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje firmy we własnym zakresie, bez pomocy pracowników. Obsługują klientów, dbają o sprawy księgowe i szeroko rozumianą promocję biznesu.
W praktyce więc nadal są pracownikami, tyle że własnej firmy. Taki model nie jest zbyt korzystny i sprzyja szybkiemu wypaleniu zawodowemu.
Janusz oszczędza na wszystkim, a najbardziej na swoich pracownikach. Jego mottem życiowym jest tak zachachmęcić, by on zawsze wyszedł na swoje. Nie dba o markę firmy, bo w razie czego i tak założy kolejną.
To on najczęściej generuje zatory płatnicze u swoich kontrahentów. Unika płacenia podatków na wszelkie sposoby, nie opłaca faktur w terminie, zdarza mu się kogoś jawnie oszukać. Wyznaje zasadę: wydać jak najmniej, a wyjąć jak najwięcej. Jego kariera w biznesie zwykle jest krótkotrwała, a później przechodzi do szarej strefy.
A Ty, którym typem przedsiębiorcy jesteś?
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.