Data wpisu: 23.02.2018

Odpowiedzialność w biznesie. Co to właściwie oznacza?

Prowadzenie firmy, a już szczególnie z sukcesami, jest w Polsce ciężkim kawałkiem chleba. Dlaczego? Z powodu wrodzonej zawiści i niechęci do przedsiębiorców, jaką można zaobserwować w sporej części społeczeństwa. W niektórych kręgach wciąż funkcjonuje pejoratywne określenie „prywaciarz”, dziś coraz częściej zastępowane młodzieżowym „Janusz biznesu”. Przedsiębiorcy po części są sami sobie winni, bo faktem jest, że wiele firm działa nie do końca uczciwie, stosując praktyki, które powinny być powszechnie potępiane. Dlatego tak dużego znaczenia nabiera dziś ładnie brzmiące określenie „odpowiedzialność w biznesie”. Co się właściwie pod nim kryje?

Rzetelność finansowa

Odpowiedzialny biznes nie może budować swojego sukcesu w oparciu o czyjeś nieszczęście. Niedopuszczalne jest więc zaleganie z płatnościami na rzecz kontrahentów, hurtowni czy podwykonawców. Takie postępowanie jest charakterystyczne dla półświatka, a nie uczciwej przedsiębiorczości.

Odpowiedzialny biznesmen zawsze kieruje się zasadą: najpierw zobowiązania, później wypłata. Nie napycha kieszeni wiedząc, że pracownicy nie otrzymali pensji. Nie oszukuje państwa działając na czarno, fałszując faktury, unikając odprowadzania podatków czy składek.

Zrównoważony rozwój

Zrównoważony, czyli taki, który jest udziałem wszystkich członków organizacji, jaką jest firma. Nie może być tak, że na rozwoju korzysta wyłącznie właściciel i wąskie grono pracowników. Jeśli firma zaczyna przynosić coraz większe dochody, powinny być one przeznaczane na inwestycje, dzięki którym poprawi się struktura płacowa w przedsiębiorstwie. Jednocześnie biznesmen musi umieć przewidywać zagrożenia i inwestować w taki sposób, by nie przerzucać ryzyka na pracowników.

Uczciwe praktyki reklamowe

Każda firma ma prawo do reklamy, ale działania promocyjne nie mogą być wymierzane przeciwko konkurencji. Przykładem nieuczciwych praktyk jest szkalowanie wizerunku innych firm, obmawianie ich, zniechęcanie klientów do korzystania z usług konkurencji. Uczciwy, odpowiedzialny przedsiębiorca jest świadom swoich atutów i woli skupić się na nich. Podejmuje działania reklamowe, które promują jego markę, jednocześnie nie szkodząc innym.

Dzielenie się sukcesem

Nie każdy musi mieć potrzebę angażowania się w pomoc innym. Jednak wspieranie organizacji charytatywnych jest jednym z ważnych elementów odpowiedzialności w biznesie. Ty osiągnąłeś sukces, także dzięki innym (np. pracownikom). Czy nie uważasz, że warto się nim podzielić? Nikt nie mówi o przekazywaniu tysięcy złotych na fundacje. Wystarczy pamiętać o 1% podatku, zrobić firmowe paczki świąteczne dla potrzebujących, być może wesprzeć edukację zdolnego dziecka mieszkającego w okolicy, zawieźć karmę do schroniska dla zwierząt. To kosztuje niewiele, ale znaczy bardzo dużo.

Odpowiedzialność w biznesie jest fundamentem Grupy Soluma. Wszystkie firmy, które przystępują do współpracy z nami, muszą zadeklarować kierowanie się praktykami uczciwej konkurencji, nie mogą mieć żadnych zaległości finansowych względem państwa, pracowników czy kontrahentów. Podzielasz naszą filozofię? Pasujesz do Grupy Soluma! Sprawdź, jak możesz się do nas przyłączyć.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry