Data wpisu: 16.04.2018

Co zagraża Twojemu biznesowi, a nawet nie zwracasz na to uwagi?

Żaden biznes nie daje dożywotniej gwarancji powodzenia. W historii było mnóstwo upadków firm, które teoretycznie wydawały się być niezatapialne (patrz chociażby bank Lehman Brothers), a mimo to poszły na samo dno. Warto wyciągnąć z tego odpowiednią naukę. Przede wszystkim nie możesz zakładać, że skoro teraz idzie świetnie, to tak samo będzie za pół roku. Ponadto musisz patrzeć na swój biznes całościowo i w porę dostrzegać problemy, które mu poważnie zagrażają. O czym mowa? Przeczytaj.

Brak dywersyfikacji portfela klientów

Brzmi skomplikowanie i bardzo „mądrze”, a chodzi po prostu o to, by nie uzależniać się od jednego czy dwóch kluczowych klientów. Jest to niezwykle niebezpieczne. Przykład: masz firmę, która obsługuje 100 klientów. Obrót miesięczny wynosi 50.000 złotych, z czego 40.000 złotych generuje obsługa jednego klienta. W momencie, gdy postanowi się on wycofać, Twój biznes praktycznie przestaje funkcjonować. Nie masz pieniędzy na wypłaty, rachunki i inne koszty stałe. Zdobycie nowego klienta zajmie trochę czasu – Twoja firma może tego nie przetrwać.

Ideałem jest więc doprowadzenie do sytuacji, w której największy klient nie generuje przychodu większego niż kilka procent obrotów firmy. Jest to oczywiście trudne, ale uwierz, że dywersyfikacja portfela klientów jest konieczna. W przeciwnym razie poniesiesz olbrzymie ryzyko i jest niemal pewne, że doczekasz się kłopotów.

Brak dbałości o markę

Standard. Ogromna część przedsiębiorców kompletnie bagatelizuje wpływ rozpoznawalności marki na sukces swoich biznesów. Tymczasem silny, znany i szanowany brand, po prostu sprzedaje więcej i drożej, w dodatku nie jest tak narażony na sytuację rynkową czy kryzysy.

Jeśli nie dbasz o markę, ba – w ogóle jej nie zbudowałeś, to obecne sukcesy możesz potraktować, jako przejściowe. Na dłuższą metę Twoja firma na pewno nie będzie się rozwijać, lada moment pojawi się konkurencja, która przejmie Twoich klientów, a Ty nie będziesz w stanie na to zareagować. Smutna perspektywa, prawda?

Zbyt słaba kontrola pracowników

Pracownikom trzeba ufać, ale nie można zostawić ich bez żadnej kontroli. Jeśli wiecznie będziesz zakładać, że ich celem jest wypruwanie sobie żył w imię sukcesu firmy, to w końcu obudzisz się z ręką w nocniku. Każdy pracownik prędzej czy później się wypali, a jest to właśnie efekt braku kontroli i nieodpowiedniego zarządzania zespołem.

Stosowanie wciąż tych samych schematów, brak innowacji

Po co coś zmieniać, skoro wszystko działa świetnie? Powód jest prosty: ponieważ działasz w warunkach nieustannego rozwoju. Twoja branża nie stoi w miejscu. Codziennie dołączają do niej kolejne firmy, które mają świeże pomysły na pozyskiwanie klientów. Musisz za nimi nadążać, a jeszcze lepiej – wyprzedzać je.

Takim prozaicznym przykładem może być strona internetowa. Dziś jest rewelacyjna, ale za rok czy dwa będzie już nieco przestarzała. Zdezaktualizuje się, przestanie zachwycać innowacyjnym wyglądem czy kreatywnymi treściami. Musisz więc ją modernizować – pomimo tego, że uważasz ją za najlepszą na świecie.

Przyznaj się: nie zawsze zwracasz uwagę na poruszone kwestie, prawda? W takim razie zacznij od teraz. Pozwoli Ci to lepiej zarządzać swoim biznesem i przygotować go na trudniejsze czasy. A te nadejdą, możesz być tego pewien.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry