Data wpisu: 09.07.2018

Jak marnujesz budżet swojej firmy nawet nie zdając sobie z tego sprawy?

Marnotrawstwo jest fatalną cechą, zwłaszcza w biznesie. Marnujemy pieniądze, siły, czas, potencjał, dobre pomysły, a efekt jest zawsze taki sam: frustracja, brak kroku do przodu, zniechęcenie. Gdy widzisz, że budżet firmy się nie dopina, to co robisz? Oczywiście, że zaczynasz ciąć wydatki. Na dłuższą metę jest to jednak bez sensu. Znacznie mądrzej będzie znaleźć dziury, przez które pieniądze uciekają z Twojego portfela. Wskazujemy te najbardziej prawdopodobne i podpowiadamy, jak je zacerować.

Opłacanie 3 etatów, a korzystanie z jednego

Wyobraź sobie taką sytuację. Masz firmę transportową i prowadzisz magazyn, z którego są wydawane towary klientów. W godzinach wieczornych ruch na magazynie jest bardzo mały, bo towar odbiera tylko jeden samochód. Rola magazyniera ogranicza się do otwarcia rampy, sprawdzenia dokumentów i podbicia wuzetki. Nietrudno się zorientować, że taką pracę może wykonać jedna osoba.

Ale w Twoim magazynie jest inaczej. Pracownicy sprytnie to sobie wykombinowali i pełnią dyżur we trzech. Grają w karty, dowcipkują, w końcu otwierają tę rampę, wydają towar i zaliczają całkiem wygodną dniówkę.

Przykład jest skrajny, ale musisz sobie zdawać sprawę, że do podobnych sytuacji dochodzi także w Twojej firmie. Jeśli pracownicy nie komunikują się ze sobą, powielają swoje obowiązki, nikt nie bierze pełnej odpowiedzialności za konkretny obszar, to tak naprawdę opłacasz wiele etatów, ale nie korzystasz z nich w 100%. To bez sensu i tutaj koniecznie trzeba zarządzić rewolucję. Nie obejdzie się bez wdrożenia zaawansowanego oprogramowania do monitorowania czasu i efektywności pracy pracowników.

Musisz również lepiej rozdzielać zadania, bo to bezpośrednio przekłada się na efektywność. Po tych zmianach nagle okaże się, że bez ponoszenia dodatkowych wydatków na pensje, tak naprawdę osiągasz większe korzyści z pracy swoich pracowników.

Płacenie kilka razy za to samo

Najczęściej wynika ze zwykłego skąpstwa i błędnego pojmowania dyscypliny finansowej w firmie. Jeśli oszczędzasz na zakupach, które mają bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie Twojego biznesu, to daleko nie zajedziesz i paradoksalnie nie utrzymasz tej mitycznej dyscypliny.

Znów sięgnijmy po przykład. Stwierdziłeś, że potrzebujesz nowej strony internetowej dla firmy. Szukasz wykonawcy, kontaktujesz się z kilkoma agencjami, ale proponowane przez nie ceny są dla Ciebie szokujące („Co? 3 tysiące za stronę? Chyba powariowali!”). Co robisz? Zatrudniasz freelancera, który robi Ci stronę za 500 złotych. Tak słabą, że wstyd się z nią gdziekolwiek pokazać, no ale skoro zapłacone, to bierzemy i zobaczymy, co będzie.

Mija kilka tygodni, a Ty coraz mocniej utwierdzasz się w przekonaniu, że równie dobrze mogłeś dać tych pięć stów na szczytny cel, bo pozytywnego efektu wizerunkowego z tej strony to na pewno nie będzie. Wracasz więc do jednej z agencji, których oferty wcześniej odrzuciłeś i wołasz „Ratujcie!”. Da się zrobić, ale trzeba będzie znów zapłacić. Kasa została zmarnowana.

Takie przykłady można oczywiście mnożyć, ale z doświadczenia wiemy, że większość przedsiębiorców marnuje pieniądze właśnie na nieudane, nieprofesjonalne, źle zaprojektowane działania w obszarze marketingu. Szukanie oszczędności w tym zakresie bardzo rzadko zdaje egzamin.

Cięcie kosztów pracowniczych

Na ten temat można napisać prawdziwy elaborat. Ograniczymy się więc do krótkiej wyliczanki:

  • Pracownik otrzymuje mniejszą pensję = nie chce mu się pracować
  • Pracownik nie dostaje premii i nagród = ma w nosie los firmy i na pewno nie będzie budować jej pozytywnego wizerunku
  • Pracownik nie ma do dyspozycji podstawowych narzędzi pracy = pracuje byle jak, a firma pogrąża się w dziadostwie

Pracownicy są największą wartością Twojej firmy i na nich po prostu nie można oszczędzać (oczywiście mamy na myśli tych wartościowych). Jeśli zaczniesz to robić, to będzie to tak naprawdę początek końca biznesu. Zmotywowany, dobrze wynagradzany pracownik zarobi dla firmy więcej pieniędzy. Stąd teza, że cięcie kosztów pracowniczych jest równoznaczne z marnowaniem budżetu.

Dziury namierzone? W takim razie czas zabrać się za ich cerowanie. Nie szukaj wymówek i nie ulegaj magicznemu myśleniu, że oszczędzanie na wszystkim pozwoli Ci utrzymać biznes na powierzchni. Będzie wprost przeciwnie.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry