Decyzja o wycofaniu się z biznesu rodzi się w ciężkich bólach i jest poprzedzona wieloma nieprzespanymi nocami. Skoro już ja podjąłeś, to wierzymy, że masz bardzo poważne powody. Najpewniej zwyczajnie Ci nie szło, miałeś dość użerania się z klientami i niesolidnymi płatnikami, może wykończyły się kontrole skarbowe. To nieistotne. Ważne, abyś nie znikał z rynku ad hoc. Jak zamknąć firmę z gracją i nie spalić za sobą mostów? Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku.
Odpowiedzialny człowiek zamyka firmę z bilansem „na zero”. Oznacza to, że rozliczył się ze swoich wszystkich zobowiązań finansowych, zarówno tych wobec urzędów, jak i kontrahentów. Poświęć trochę czasu na dokładne sprawdzenie, czy przypadkiem „nie zawieruszyła” Ci się jakaś zagubiona faktura, którą już dawno miałeś opłacić. To idealny moment, aby ją wreszcie uregulować – nawet jeśli wierzyciel zdążył o niej dawno zapomnieć.
Sprawdź też stan swoich rozliczeń z urzędem skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Te instytucje nigdy nie dają za wygraną, a nie chcesz przecież mieć problemów z powodu jakiegoś zaległego podatku dochodowego czy nieopłaconej składki, prawda?
Jeśli Twój biznes był w miarę rozpoznawalny i w pocie czoła wypracowałeś sobie jakąś markę, to szkoda byłoby ją tak po prostu porzucać. W końcu zainwestowałeś w nią sporo pieniędzy i z pewnością nie brakuje osób, które zdążyły się do niej przyzwyczaić. Jak więc sensownie wycofać markę z rynku?
Przede wszystkim nie rób tego z dnia na dzień. Opublikuj na stronie internetowej komunikat, który w jasny sposób wytłumaczy klientom i użytkownikom, kiedy marka formalnie przestanie istnieć i z czym się to wiąże. Jeśli Twoja działalność była zautomatyzowana (np. prowadzisz sklep internetowy czy sprzedajesz usługi online), to musisz poinformować, kiedy klienci nie będą już mieli możliwości składania zamówień, bo nastąpi wyłączenie systemu.
Pamiętaj!
O renomę marki trzeba dbać do samego końca. Nie pozwól, aby ktokolwiek miał prawo pomyśleć, że Twój biznes był zwykłym przekrętem, skoro tak nagle zniknął z rynku.
To bardzo ważne, zwłaszcza w kontekście osób, z którymi naprawdę dobrze Ci się współpracowało i sporo im zawdzięczasz. Zalecamy osobisty kontakt, najlepiej telefoniczny. Poinformuj klientów i partnerów biznesowych o powodach swojej decyzji, podziękuje za współpracę, podziel się też kontaktami do firm z Twojej branży, które możesz śmiało polecić. Dzięki temu klienci nie będą mieli wrażenia, że zostali na lodzie.
Jeśli zatrudniasz ludzi, to nie możesz tak po prostu ogłosić im, że za 3 miesiące zostaną bez pracy. Zadbaj o wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy i udziel im wszelkiej pomocy w zakresie zabezpieczenia się przed bezrobociem. Uruchom swoje kontakty, wystaw szczere referencje, sprawdź też, czy stać Cię na wypłacenie choćby drobnych odpraw. W ten sposób zagwarantujesz sobie lojalność i sympatię pracowników, co może mieć ogromne znaczenie w przyszłości, gdy ponownie postanowisz rozkręcić biznes.
Życie bywa nieprzewidywalne, dlatego zawsze lepiej jest zachowywać się przyzwoicie, zwłaszcza w biznesie. Nie wiesz, co czeka Cię za rok, dwa, dziesięć. Dziś się nie udało, ale być może kiedyś znów spróbujesz? Nie pal za sobą mostów!
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.