Znalezienie wartościowego pracownika, zwłaszcza na stanowisko wymagające wysokich kwalifikacji, jest karkołomnym zadaniem. 80% polskich przedsiębiorców przyznaje, że ma problem z pozyskaniem nowych ludzi, przez co procesy rekrutacyjne w ich firmach mocno się przeciągają. Często „wąskim gardłem” jest tutaj rozmowa kwalifikacyjna, do której pracodawcy nieodpowiednio się przygotowują (lub wcale tego nie robią). Sprawdź więc, o co powinieneś zadbać, zanim spotkasz się z kandydatem do pracy.
Może Ci się wydawać, że doskonale to wiesz, ale czy aby na pewno? Przesadą na pewno nie będzie wypisanie sobie na kartce cech idealnego pracownika. Dzięki temu będziesz w stanie skonfrontować własne oczekiwania z tym, co reprezentuje sobą kandydat podczas rozmowy. Oczywiście musisz sobie podzielić te cechy na kluczowe, istotne oraz mile widziane, aby nie wpaść w pułapkę szukania ideału, o który może być bardzo trudno.
Zrób to jeszcze przed rozmową, na tyle, na ile jest to możliwe. Jeśli kandydat chwali się w CV pracą w firmie, której właściciel jest Twoim dobrym znajomym, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś własnymi kanałami zweryfikował podane informacje. Jako ekspert w swojej branży powinieneś również bez trudu ocenić faktyczne kwalifikacje kandydata podczas samej rozmowy, dopytując np. o szczegóły techniczne, zapatrywanie się na jakieś branżowe problemy etc.
To bardzo ważne, ponieważ często jest tak, że długa i owocna rozmowa kwalifikacyjna kończy się tylko kurtuazyjnym uściskiem dłoni. Jeśli nie będziesz w stanie spełnić oczekiwań finansowych świetnego kandydata, to poczujesz niezłą frustrację. Dlatego jeszcze przed rozmową dokładnie wszystko przelicz. Być może nowy pracownik o wysokich kwalifikacjach jest Ci tak potrzebny, że możesz delikatnie naruszyć dyscyplinę finansową?
Koniecznie jednak trzymaj się ustalonych widełek. Nie ulegaj presji zatrudnienia nowej osoby i nie zgadzaj się spontanicznie na znacznie wyższą propozycję finansową, co może postawić Twoją firmę w kłopotliwej sytuacji.
Aby rozmowa kwalifikacyjna nie miała charakteru wyłącznie robienia wzajemnych podchodów i kłopotliwego zadawania infantylnych pytań (na czele z niesławnym: „jak sobie pan radzi ze stresem”), warto postawić na konkrety. Dobrym pomysłem będzie właśnie ułożenie krótkiego testu, który pozwoli Ci ocenić rzeczywiste kwalifikacje kandydata.
Niech to będą pytania związane z branżą, dotyczące konkretnych zagadnień, z jakimi ta osoba będzie się mierzyć na objętym stanowisku, ale też umożliwiające ocenienie kompetencji miękkich kandydata (cech jego charakteru). Wystarczy 5-6 pytań, aby zamiast zwykłej pogadanki zafundować sobie merytoryczną, wartościową rozmowę.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.