W Polsce mamy około 2,5 miliona podmiotów gospodarczych, w zdecydowanej większości jednoosobowych działalności, w których rzeczywiście pracuje tylko jedna osoba – właściciel. Co ciekawe, bardzo rzadko zdarza się, aby takie firmy przyznawały się do skromnego zaplecza ludzkiego. O wiele częstsze są przypadki budowania fałszywej narracji, jakoby to maleńka firma była wielkim przedsiębiorstwem.
Jeśli sam masz jednoosobową działalność, to naprawdę nie musisz się tego wstydzić. Mało tego: bywają sytuacje, w których wręcz korzystniej jest budować markę osobistą zamiast marki przedsiębiorstwa. Kilka przykładów omawiamy w naszym poradniku.
Jeśli świadczysz usługi doradcze i robisz to osobiście, nie mając pracowników, to nawet się nie zastanawiaj – zacznij budować markę wokół siebie, dając jej imię i nazwisko oraz twarz. To Ty jesteś największą wartością firmy. Zaprezentuj swoje kwalifikacje, skracaj dystans w komunikacji marketingowej, biorąc przy tym poprawkę na fakt, że Twoimi klientami raczej nie zostaną duże korporacje.
Jednoosobowa działalność prawnicza to kolejny przykład na to, że w niektórych sytuacjach naprawdę lepszym wyborem jest budowanie marki osobistej. Jeśli nie masz wieloosobowej kancelarii i wszystkie usługi świadczysz samodzielnie, to zacznij kreować wizerunek eksperta, a przy tym normalnego gościa, który bez nadęcia pomoże klientom rozwiązać ich problemy natury prawnej.
Lista takich usług jest bardzo długa. Można na niej umieścić np. usługę copywritingu, programowania, projektowania grafiki, analityki internetowej itd. Są to usługi, które najczęściej świadczy się osobiście, a więc nie ma powodu, by na siłę przekonywać potencjalnych klientów, że mają do czynienia z wielką firmą. Zwłaszcza, jeśli nie planujesz rozwijać działalności i raczej celujesz w sformalizowany freelancing.
To bardzo ciekawy przykład. Chodzi o wszelkie usługi, które są realizowane w bliskim kontakcie z klientem, czyli po prostu u niego w domu, w firmie czy w jego samochodzie. Jeśli masz małą firmę remontową, niewielki warsztat mechaniki pojazdowej, firmę tynkarską czy stolarską, to dobrym pomysłem może być danie swojej marce „twarzy”. Ten zabieg powinien wpłynąć na wzrost zaufania do marki wśród klientów, którzy z założenia są bardzo nieufni w stosunku do wszelkiej maści fachowców.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.