Data wpisu: 27.09.2021

Pierwsze spotkanie biznesowe – o czym musisz pamiętać?

Większość firm dąży do tego, aby ograniczyć kontakty z klientami wyłącznie do przestrzeni Internetu. Nie w każdej branży jest to jednak możliwe. Czasami po prostu trzeba się spotkać z klientem twarzą w twarz, co szczególnie dla początkujących przedsiębiorców może być sporym przeżyciem. Pojawia się trema, wątpliwości, czy na pewno będziemy w stanie dobrze zaprezentować ofertę i zrobić świetne wrażenie na potencjalnym kontrahencie. Jeśli właśnie umówiłeś się na swoje pierwsze spotkanie biznesowe, to wykorzystaj nasze wskazówki.

Nie spóźnij się!

To najważniejsza zasada, która wcale nie jest tak oczywista dla niektórych przedsiębiorców. Na spotkanie biznesowe zawsze przybądź trochę przed czasem. Jeśli to Tobie najbardziej zależy na nawiązaniu współpracy, to lepiej, abyś Ty poczekał na klienta, a nie on na Ciebie. Spóźnienie, nawet drobne, zawsze postawi Cię w złym świetle, ponieważ może zostać odebrane przez klienta, jako przejaw lekceważenia.

Ubierz się odpowiednio

Trudno oczywiście skonkretyzować, co to znaczy „odpowiednio”. Jeśli nie wiesz, jak się ubrać na spotkanie biznesowe, to kieruj się prostą zasadą: lepiej wyglądać zbyt elegancko niż niechlujnie. Zawsze zakładaj, że klient przyjdzie w marynarce, dlatego też miej ją na sobie. Niekoniecznie musisz zakładać garnitur – takim bezpiecznym rozwiązaniem będzie stylizacja typu smart business.

Nie zapomnij o wizytówkach

Myślisz, że wizytówki są już passe i nikt ich nie zbiera? Jesteś w dużym błędzie. Skoro klient poświęca czas na osobiste spotkanie z Tobą, to najwyraźniej ceni sobie tradycyjne zachowania w biznesie i papierowa wizytówka będzie tutaj jak najbardziej na miejscu. Wręczenie jej na przywitanie lub pożegnanie jest klasycznym gestem biznesowym, świadczącym o profesjonalizmie oraz dbałości o wizerunek reprezentowanej przez siebie marki.

Przygotuj teczkę z ofertą dla klienta

Tutaj znów można pomyśleć, że przecież oferty przygotowuje się dziś głównie w formie elektronicznej, ale skoro już dochodzi do spotkania twarzą w twarz, to musisz mieć coś dla klienta. Teczka firmowa z papierową ofertą nie służy oczywiście temu, aby klient od razu mógł się z nią zapoznać. W grę wchodzą tutaj względy wizerunkowe oraz zasygnalizowanie, że jesteś przygotowany do rozmowy oraz szanujesz swojego vis-a-vis.

Skup się na tym, co najważniejsze

Nie lej wody – to najważniejsza zasada. Skoro klient umówił się z Tobą na spotkanie, być może z własnej inicjatywy, to najprawdopodobniej wie już co nieco o Twojej firmie. Nie zanudzaj go kolejnymi opowieściami o pasji, budowaniu zespołu itd. Konkret, konkret i jeszcze raz konkret. Dzięki temu spotkanie nie będzie się w niepotrzebnie przedłużać, a klient wyjdzie z niego mając przedmiot do rozważań lub może się nawet zdarzyć, że od razu zdecyduje się na Twoją ofertę.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry