Data wpisu: 17.11.2020

Awaryjność: często pomijany aspekt wyboru oprogramowania dla firmy

Zakup oprogramowania komputerowego stanowi dziś podstawową inwestycję w rozwój przedsiębiorstwa. Wielu właścicieli firm kieruje się tutaj dość prozaicznymi kryteriami wyboru, czyli ceną, przydatnością narzędzia oraz łatwością obsługi. Często pomijanym aspektem jest natomiast awaryjność oprogramowania. Nie ma narzędzi w 100% niezawodnych, dlatego analizując poszczególne oferty warto skupić się na tym, czy dostawca/producent zapewnia odpowiednie wsparcie techniczne w razie wystąpienia jakichś problemów. O co koniecznie trzeba dopytać zewnętrznego partnera?

Historia awarii oprogramowania

Oczywiście trudno jest oczekiwać, aby dostawca czy producent oprogramowania „chwalił” się takimi wpadkami, ale na pewno nie zaszkodzi zapytać go o statystyki dotyczące zgłoszeń serwisowych. Uczciwa i niemająca nic do ukrycia firma z pewnością udzieli takiej informacji. Alternatywnie można dotrzeć do dotychczasowych użytkowników systemu informatycznego i poprosić ich o opinię.

Zaznaczamy również, że sam fakt występowania różnego rodzaju awarii nie przekreśla jeszcze danego oprogramowania, bo takie sytuacje są nieuniknione. Ważniejsze jest natomiast, jak dostawca/producent zachował się w stosunku do klienta zgłaszającego problem.

Zakres gwarancji

Oprogramowanie dla firmy jest produktem, który podlega normalnym procedurom gwarancyjnym. Dostawca lub producent musi zatem zapewnić swojemu klientowi ochronę na wypadek stwierdzenia różnych błędów. Podstawą jest zagwarantowanie nieodpłatnego usunięcia takich wpadek i przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu.

W umowie powinien się znaleźć zapis dotyczący okresu ochrony gwarancyjnej oraz tego, co właściwie ona obejmuje – czy tylko błędy krytyczne, czy może także te, które zostały spowodowane błędną implementacją na urządzeniach firmowych?

Możliwość świadczenia usługi utrzymania systemu informatycznego

Zasada jest prosta: jeśli dostawca lub producent oprogramowania dla firmy deklaruje chęć świadczenia takiej usługi, to warto z tego skorzystać. Zawsze lepiej jest mieć wsparcie techniczne od firmy, która doskonale zna produkt, a także odpowiadała za jego wdrożenie w firmie.

Zakres pomocy serwisowej i sposób jej świadczenia

Ważnym składnikiem każdej oferty sprzedaży oprogramowania dla firmy jest właśnie zakres pomocy serwisowej. Należy się upewnić, czy takie wsparcie będzie świadczone nieodpłatnie tylko w okresie wdrażania systemu, czy może np. przez rok od momentu jego uruchomienia. Należy dopytać, w jaki sposób dostawca/producent udziela wsparcia serwisowego – czy robi to poprzez ekran zdalny, telefonicznie, mailowo, a może przysyła na miejsce fachowca?


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z naszą ofertą dla firm: usługi marketingowe, produkcja oprogramowania, organizacja eventów, usługi bhp, usługi IT, oraz inne.

Zobacz ofertęSkontaktuj się z nami

Przewiń do góry