Data wpisu: 17.11.2020

Czy warto założyć biznes w kryzysie?

Jest takie stare giełdowe powiedzenie: kupuj, gdy leje się krew. Oznacza to, że warto zwiększać swoje zaangażowanie finansowe w inwestycję wtedy, gdy rynek panicznie pozbywa się danych aktywów – najczęściej akcji. Czy tę zasadę można przełożyć na przedsiębiorczość? Częściowo na pewno tak. Założenie biznesu w kryzysie jest oczywiście bardzo ryzykowne, ale na dłuższą metę może być niezwykle opłacalne. Kilka argumentów przemawiających za tym, że kryzys jest świetnym momentem na uruchomienie własnego biznesu znajdziesz w naszym poradniku.

Mniejsza konkurencja

Od zarania kapitalizmu kryzys gospodarczy zawsze przynosił oczyszczenie rynku. Likwidował te firmy, które i tak balansowały na krawędzi, nie potrafiły być innowacyjne, a krach tylko przyspieszył ich koniec. Warto wykorzystać moment, w którym w branży robi się nieco luźniej, dzięki czemu można łatwiej dotrzeć do klientów z świeżym przekazem, wyróżnić się na tle liżącej rany konkurencji i dać klientom nową jakość.

Możesz uczyć się na czyichś błędach

Firmy nie upadają same z siebie. Zawsze jest to pokłosie wewnętrznych problemów biznesu, które w kryzysowych czasach zostają obnażone. Widać je wtedy jak pod mikroskopem. Przypatrz się uważnie, aby nie popełnić podobnych błędów. Teraz właśnie masz okazję zobaczyć, jak konkurencja radzi sobie lub nie radzi z kryzysem. Skopiuj te rozwiązania, które charakteryzują silne biznesy, a odrzuć te, które położyły na łopatki gorzej zarządzane firmy.

Niższe koszty początkowe

W kryzysie gospodarczym większość usług biznesowych powinna tanieć. Nie jest to jednak stan, który będzie trwać wiecznie. Prędzej czy później gospodarka znów się odbuduje, rozpocznie się napływ nowego kapitału, co znów wywinduje ceny np. usług marketingowych czy doradczych. Masz obecnie okazję, aby skorzystać z lepszych stawek i tym samym znacząco obniżyć koszty początkowe, których nie da się uniknąć na etapie zakładania i rozwijania biznesu.

Gorzej być nie może

To trudny do przyswojenia, ale bardzo życiowy argument, który uzasadnia pomysł założenia firmy w kryzysowych czasach. Jeśli poradzisz sobie z prowadzeniem biznesu w trudnym otoczeniu, to jest praktycznie pewne, że gdy popyt znów wzrośnie Twój biznes stanie się mocny i odporny na kolejne kryzysy. Zdobędziesz w tym czasie bezcenną wiedzę, dowiesz się czegoś o sobie i ludziach, co musi zaprocentować w przyszłości.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry