Data wpisu: 19.08.2019

Obowiązki właściciela firmy, o których nie powiedzą Ci na szkoleniu w urzędzie pracy

W Polsce mamy mnóstwo firm założonych dzięki wsparciu finansowemu z urzędu pracy. Można spierać się o to, czy taki start w biznesie ułatwia czy może jednak utrudnia zadanie początkującemu przedsiębiorcy. Faktem jest, że obowiązkowe szkolenia, w jakich muszą wziąć udział osoby sięgające po pomoc publiczną, nierzadko pozostawiają wiele do życzenia. Przyszli przedsiębiorcy zdobywają bardzo ogólną, często kompletnie nieżyciową wiedzę, poznając biznes od strony teoretycznej, która zwykle mija się z praktyką. W tym poradniku wymieniamy najważniejsze obowiązku właściciela firmy, o których podczas szkoleń w urzędzie pracy się milczy lub niedostatecznie je akcentuje.

Terminowe rozliczanie się z kontrahentami

Tego z pewnością nie usłyszysz na szkoleniu. Owszem, urzędnicy mogą wspomnieć o tym, że należy na czas rozliczać się ze swoich zobowiązań, a powiedzą o tym tylko w kontekście danin publicznoprawnych. W Polsce wciąż pokutuje niska kultura prowadzenia biznesu – wielu przedsiębiorców kredytuje swoją działalność po prostu opóźniając płatności dla kontrahentów, co jest skandaliczne i powinno być tępione. Szkoda, że podczas szkoleń w urzędzie pracy nie wałkuje się tego tematu do znudzenia.

Płacenie pracownikom na czas

Niby oczywiste, ale jak wielu pracodawców o tym zapomina? Zbyt dużo osób idzie do biznesu z myślą wyłącznie o tym, aby się szybko dorobić, nie ważne jakim kosztem. Niepłacenie pracownikom na czas, wielomiesięczne zaległości, dawanie pieniędzy „pod stołem”, to patologie, z którymi trzeba walczyć. Podczas szkoleń dla przyszłych przedsiębiorców w urzędzie pracy ten temat powinien być podejmowany znacznie częściej.

Dobieranie członków zespołu pod względem charakterologicznym

Szkolenia w urzędzie pracy przekazują garść informacji na temat prawnych aspektów zatrudniania pracowników. To jednak nie ma większego wpływu na sukces firmy. Początkujący przedsiębiorcy powinni się dowiedzieć, jak prawidłowo oceniać kompetencje pracowników – nie tylko na podstawie informacji wpisanych w CV, ale także cech charakteru. Dzięki temu mogliby szybciej budować efektywne zespoły i nie uczyć się na własnych błędach, że nie każda świetnie wykształcona i doświadczona osoba nadaje się do pracy w konkretnej firmie.

Zarządzanie firmą, a nie bycie jej pracownikiem

Nie miejmy absurdalnych oczekiwań. Krótkie szkolenie przed przyznaniem dotacji z urzędu pracy nie nauczy nikogo zarządzania biznesem. Warto jednak, aby urzędnicy zwracali przyszłym przedsiębiorcom większą uwagę na to, że robienie wszystkiego w pojedynkę nie jest dobrym modelem i prędzej czy później doprowadzi do wypalenia zawodowego. Twoim obowiązkiem jest dbanie o interes firmy, a elementem tego jest zatrudnienie kompetentnych ludzi, którymi będziesz zarządzać. Musisz odróżnić prowadzenie biznesu od bycia pracownikiem we własnej firmie.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry