Inflacja uderza w portfel każdego z nas. Jedynym wygranym jest rząd, który kasuje coraz większe dochody budżetowe. Problem w tym, że wzrost cen w tempie około 10 procent rok do roku prędzej czy później spowoduje zubożenie społeczeństwa, na czym ucierpią firmy, a wraz z nimi cała gospodarka – i tak koło się zamyka. Dlatego bardzo ważne jest, aby dopasować model prowadzenia biznesu do warunków szalejącej inflacji. Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Zacznijmy od najbardziej oczywistej kwestii, czyli dostosowania cen do aktualnych warunków rynkowych. Nie prowadzisz działalności charytatywnej, tylko biznes, który musi być rentowny. Dlatego nie bierz inflacji na siebie – zwłaszcza, że nie Ty ją wywołałeś. Konieczne jest podniesie cen minimum o wskaźnik inflacji. W przeciwnym razie okaże się, że na dzień dobry Twoja firma przynosi o około 10 procent (minimum) mniejszy zysk.
Inflacja to problem nie tylko dla konsumentów, ale też przedsiębiorstw. Gospodarka jest systemem naczyń połączonych i to, że Ty podnosisz ceny swoim klientom zawsze jest równoznaczne z tym, że ktoś inny podnosi ceny Tobie. Kolejnym krokiem jest więc skontaktowanie się z podwykonawcami i dostawcami w celu negocjowania warunków. Oczywiście nie wygłupiaj się prośbą o niepodnoszenie czy wręcz obniżenie cen, ponieważ jest to w obecnych warunkach nierealne. Spróbuj natomiast wynegocjować np. gwarancję utrzymania ceny przez okres 3-4 miesięcy, co już da Ci jakąś przewidywalność.
Nie ma zmiłuj: skoro inflacja zaczyna poważnie odbijać się na rentowności firmy, to trzeba zacisnąć pasa. Nie musi to być wcale aż tak dotkliwe, jak się obecnie wydaje. W końcu nikt nie powiedział, że musisz co 3 lata wymieniać auto w leasingu czy fundować pracownikom darmową kawę i przekąski. Pomyśl, na czym możesz zacząć oszczędzać bez drastycznego obniżania komfortu pracy załogi oraz pogarszania jakości usług i produktów.
Do tej grupy zaliczamy wszelkie produkty i usługi, które są niezbędne, a więc nie da się z nich zrezygnować. I uwierz, że można znaleźć takie przykłady w dosłownie każdym aspekcie życia. Masz firmę informatyczną? Przemodeluj swoją ofertę w taki sposób, aby zacząć dostarczać usługi serwisowe. Działasz w gastronomii? Pomyśl, czy nie udałoby się przestawić kuchni na zaopatrywania w posiłki placówek oświatowych.
Rozważ również sprzedaż w modelu abonamentowym, co w warunkach szalejącej inflacji jest o tyle korzystne, że daje Ci komfort stałości przychodów.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.