Globalny kryzys, jaki zafundowała nam pandemia koronawirusa, w jakimś stopniu dotknie każdego przedsiębiorstwa. Część firm naturalnie upadnie, inne będą notować mniejsze zyski lub delikatne straty. Grunt, to znaleźć się w tej drugiej grupie. Recepta na przetrwanie kryzysu jest relatywnie prosta, ale w czasach prosperity niewielu przedsiębiorców poświęca jej uwagę. Dziś natomiast można śmiało wskazać te firmy, które niemal na pewno poradzą sobie w czasach bessy. Weź z nich przykład, jeśli uda Ci się przeczekać najgorsze.
Nie mają długów
To oczywiste, że firmy, które nie są zadłużone, mogą sobie pozwolić na gromadzenie większej ilości gotówki na tzw. gorsze czasy. Taki model biznesowy jest bardzo zdrowy, choć wcale nie wyklucza korzystania z różnych form finansowania. W zdecydowanie najgorszej sytuacji w czasach kryzysu znajdują się natomiast przedsiębiorstwa dosłownie żyjące na kredyt. Jeśli jedną z pierwszych decyzji, jaką podjąłeś zaraz po założeniu firmy było wzięcie auta w leasing (choć wcale nie było Ci niezbędne do pracy), to teraz możesz mieć niestety problem.
Mają silne marki
Silne marki zawsze dźwigną się z kryzysu, ponieważ – zgodnie z kontrowersyjnym, ale prawdziwym sloganem – są zbyt duże, żeby upaść. Przedsiębiorstwa mające silną pozycję na rynku, doskonale kojarzone przez konsumentów, prędzej czy później wrócą na właściwe tory i znów zaczną dużo sprzedawać. Czy ktokolwiek jest w stanie sobie wyobrazić, że nawet największy kryzys finansowy od czasów Wielkiej Recesji z lat 30. XX wieku rozłoży na łopatki takie marki, jak Coca Cola, Apple czy McDonalds?
Współpracują w mocnych grupach biznesowych
Członkostwo w grupie biznesowej czy generalnie funkcjonowanie w oparciu o silne partnerstwo przynosi największe korzyści właśnie w okresie kryzysu. Nie musi to być wcale sformalizowane, jak chociażby franczyza. Wystarczy natomiast, że grupa przedsiębiorstw, na przykład występujących pod wspólną marką, przestrzega podobnych zasad, kieruje się takimi samymi wartościami i wspólnie pozyskuje klientów dla całego „układu”, aby szansa na przejście kryzysu suchą stopą była wielokrotnie większa.
Mają rozsądną strategię, w którą wierzą
Kryzys finansowy zawsze przetrwają te przedsiębiorstwa, które są dobrze zorganizowane i zbudowane na wiarygodnym planie biznesowym. Czyli: ich właściciele nie popłynęli na fali ogólnego entuzjazmu, ale mieli dobry pomysł na siebie, porządne zaplecze merytoryczne i od razu stworzyli strategię, która działa. Nawet jeśli teraz pojawiły się trudności spowodowane obiektywnymi czynnikami, to uda się je przezwyciężyć, gdy tylko globalna gospodarka nareszcie weźmie głęboki wdech.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.