Data wpisu: 14.05.2019

Minusy współpracy z korporacjami. Zastanów się dwa razy, zanim podpiszesz umowę

Teoretycznie korporacja to świetny klient. Zleca duże projekty o sporej wartości, fajnie wygląda w portfolio, może przyciągnąć innych, równie prestiżowych klientów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców wręcz zabiega o to, aby móc nawiązać kontakty biznesowe z korporacją. Warto jednak wiedzieć, że rzeczywistość wcale nie jest aż tak różowa. Wymieniamy kilka bardzo istotnych minusów współpracy z korporacjami.

Opóźnione płatności

To właściwie standard. Jeśli przyzwyczaiłeś się do tego, że klienci płacą faktury w terminie 7 czy 14 dni, to w przypadku współpracy z korporacją możesz o tym tylko pomarzyć. Największe firmy zdają się mieć własny kodeks biznesowy i dość swobodnie podchodzą do kwestii terminu płatności. 30, nierzadko 60 dni – dla korporacji to nic nadzwyczajnego, ale dla małego przedsiębiorcy takie terminy mogą być nie do przyjęcia, powodując powstawanie bardzo groźnych zatorów płatniczych.

Irytujące procedury

„Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?” – ten cytat z kultowej polskiej komedii jak ulał pasuje do realiów współpracy z korporacjami. Mali przedsiębiorcy mogą kompletnie nie rozumieć, dlaczego kontrahent postępuje tak,  a nie inaczej, podczas gdy dla niego jest to standard. Przykładowo: żądanie przedstawienia bardzo szczegółowego kosztorysu, który następnie przechodzi przez kilka działów, by w końcu wrócić do przedsiębiorcy – oczywiście z widniejącą na nim znacznie niższą kwotą.

Długi proces decyzyjny

Zmora. Korporacje są zbudowane w taki sposób, że osoba z zewnątrz nie jest w stanie określić, kto i za co w nich właściwie odpowiada. Efekt jest taki, że nawet z pozoru błaha sprawa musi zostać przeanalizowana przez wiele osób (zajmujących dziwnie brzmiące stanowiska), co oczywiście znacznie opóźnia przystąpienie do realizacji zlecenia. Mało tego: gotowy projekt również „przechodzi” przez dziesiątki biurek, przez co przedsiębiorca długo nie wie, czy zlecenie zyskało akceptację, czy też konieczne będzie wprowadzenie poprawek.

Brak lojalności

Z pozoru nie jest to ważny argument, ale dla małych przedsiębiorców budowanie trwałych relacji biznesowych opartych na lojalności jest niezwykle korzystne. Głównie dlatego, że pozwala im planować rozwój firmy w sposób długofalowy i ze spokojną głową (gwarancja zleceń to świetna rzecz).

Korporacje z zasady nie kierują się sentymentami. Jeśli cokolwiek im nie pasuje, po prostu szukają innego kontrahenta i bez skrupułów kończą współpracę z dotychczasowym zleceniobiorcą. Trudno więc o wypracowanie pełnego zaufania między stronami.

I co? Nadal marzysz o nawiązaniu współpracy z korporacją?


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry