Spotkania biznesowe, na przykład w formule networkingu, to kontrowersyjny temat. Z jednej strony tworzą one przestrzeń do nawiązywania kontaktów handlowych z potencjalnymi kontrahentami, a z drugiej – nie ma się co oszukiwać – bardzo często są tylko okazją do zjedzenia kilku kanapek i wysłuchania biznesowych komunałów. To, czy udział w takim spotkaniu nie będzie stratą czasu zależy wyłącznie od Ciebie. Najtrudniejsze jest przełamanie strachu i wstydu, z czym nie radzą sobie zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy, którzy nie wiedzą, jak nawiązać pierwszy kontakt z przedstawicielami znacznie większych firm. Oto zestaw gotowych porad, które powinieneś wykorzystać już przy najbliższej okazji.
Chodzi nie tylko o odpowiedni ubiór, czyste paznokcie i wypastowane buty, ale także, a może przede wszystkim o atrakcyjną prezentację Twojego biznesu. Sprawdź, czy aktualne wizytówki wciąż nadają się do rozdawania ich potencjalnym kontrahentom. Rozważ przygotowanie zestawów ofertowych, w których znajdą się chociażby fajne gadżety reklamowe. To zawsze przełamuje pierwsze lody i daje kontrahentowi dobry powód, by poświęcić Ci kilka chwil uwagi.
Jeśli taki wykład lub szkolenie jest elementem spotkania biznesowego (a zwykle tak bywa), masz świetną okazję, aby zabłysnąć wiedzą czy przenikliwością przed całym audytorium. Zadawaj pytania, uzupełniaj wypowiedzi, rzucaj „kejsami” – to na pewno zwróci na Ciebie uwagę. Dzięki temu nie będziesz już całkowicie anonimowy dla uczestników spotkania, co ułatwi Ci nawiązanie pierwszych kontaktów.
Wielu przedsiębiorców traktuje spotkania biznesowe bardziej w kategoriach towarzyskich niż służbowych. Dlatego znacznie zwiększysz szansę na bycie zapamiętanym przez rozmówcę, jeśli zainteresujesz go sobą (i swoim biznesem przy okazji). Możesz wcześniej dowiedzieć się czegoś o ludziach, z którymi zamierzasz nawiązać kontakty. Być może coś Cię z nimi łączy – na przykład wspólne zainteresowania?
Gdy już zaczepisz jakiegoś potencjalnego kontrahenta, przedstawisz mu się i trochę o sobie opowiesz, będziesz musiał przejść do sedna. Rozmowa o niczym nie jest dobrym pomysłem, bo żaden poważny przedsiębiorca nie narzeka na nadmiar wolnego czasu. Konkretem może być chociażby zaproponowanie spotkania z prezentacją Twojego pomysłu na biznes, w którego realizacji ma partycypować zewnętrzny partner.
Do takich tematów zaliczamy oczywiście religię, politykę oraz sprawy światopoglądowe. Uczestnicy spotkania biznesowego nie są Twoimi kumplami, z którymi możesz się pośmiać czy powymieniać uszczypliwości. Szukasz kontrahenta, dlatego skup się na tematach branżowych i omawiaj je w profesjonalny sposób.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.