Data wpisu: 19.02.2021

Plan awaryjny, czyli jakie sytuacje musisz przewidywać w swoim biznesie?

Nie ma firmy, która zawsze odnosi sukcesy. Nawet najwięksi i najskuteczniejsi biznesmeni w historii wielokrotnie mierzyli się z bardzo trudnymi sytuacjami. Wychodzili z nich tylko dlatego, że umieli przewidzieć ryzyka występujące w biznesie, a następnie prawidłowo na nie zareagować. Wykorzystaj ich doświadczenia i sam również opracuj plan awaryjny na wypadek groźnych, a przecież całkiem prawdopodobnych sytuacji. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Odejście kluczowego pracownika

Może to być na przykład Twój najlepszy handlowiec czy osoba, która trzyma w ryzach całą firmową księgowość i sprawy kadrowe. Nie zawsze będziesz mieć szansę zatrzymania kluczowego pracownika. Musisz więc brać pod uwagę ryzyko jego odejścia z firmy. Co wtedy? Czy będziesz w stanie szybko znaleźć kogoś o porównywalnych cechach? Czy nie dopuściłeś do sytuacji, w której odejście jednego pracownika praktycznie dezorganizuje funkcjonowanie firmy?

Utrata dużej liczby klientów

Każda firma może inaczej interpretować słowo „dużej”, ale przyjmuje się, że poważnym problemem jest utrata w krótkim czasie około 30% klientów. Nie dasz rady od ręki zapełnić tej luki, bo pozyskanie nowych klientów zabiera sporo czasu. Czy jesteś na to przygotowany? Czy masz plan awaryjny, który pozwoli Ci utrzymać płynność finansową i zatrudnienie, nie podejmować nerwowych ruchów? Przecież żaden klient nie daje Ci gwarancji składania zamówień do końca życia.

Brak zapłaty od najważniejszego kontrahenta

Czy bierzesz w ogóle pod uwagę scenariusz, w którym Twój najlepszy klient nagle przestaje opłacać faktury? Czy dopuszczasz do siebie myśl, że klient nie zapłaci za duże zamówienie, co zburzy Twój plan finansowy i zachwieje budżetem firmy? Takie sytuacje niestety się zdarzają i nawet sprawdzony klient może pewnego dnia stać się poważnym problemem dla Twojej firmy. Zastanów się więc, czy obecnie byłbyś w stanie sobie z tym poradzić? Czy przypadkiem nie dopuściłeś do tego, że przychody od jednego klienta decydują o być albo nie być Twojego biznesu?

Nałożenie kary finansowej na firmę

Nawet jeśli prowadzisz firmę w sposób uczciwy, nie generujesz przesadnych długów, sumiennie rozliczasz się z administracją państwową, to zawsze powinieneś brać pod uwagę ryzyko nałożenia kary finansowej na Twoją firmę. Może to być efekt popełniania błędów podczas realizacji jakiegoś zlecenia czy przegapienia czegoś przez księgową. W ramach planu awaryjnego musisz więc mieć zgromadzony nienaruszalny budżet, który pozwoli wybrnąć z takich sytuacji.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z naszą ofertą dla firm: usługi marketingowe, produkcja oprogramowania, organizacja eventów, usługi bhp, usługi IT, oraz inne.

Zobacz ofertęSkontaktuj się z nami

Przewiń do góry