Jeśli masz za sobą jakąś kampanię marketingową lub ona wciąż trwa, ale powoli zbliża się do końca, to zawsze w takiej sytuacji warto pokusić się o szczegółowe podsumowanie. Nie powinno się przecież bezrefleksyjnie wydawać pieniędzy na coś, co być może w ogóle nie działa. Mimo to wielu przedsiębiorców nie robi takiego podsumowania. Nie popełnij podobnego błędu. Sprawdź, co powinno obejmować podsumowanie kampanii marketingowej na rzecz Twojej marki.
Wypada zacząć od sprawdzenia, ile tak naprawdę kosztowała Cię kampania marketingowa. Można naprawdę łatwo stracić rachubę, gdy wydaje się drobniejsze kwoty, ale w regularnych odstępach czasu. Ten problem mają szczególnie firmy współpracujące z mniejszymi agencjami, rozliczające się np. z miesiąca na miesiąc, a nie w ramach z góry ustalonego budżetu kampanijnego.
Odkop więc wszystkie faktury wystawione przez agencję i podlicz, ile do tej pory wydałeś. Być może zorientujesz się, że budżet nie jest szczególnie wygórowany i można jeszcze go zwiększyć, aby podkręcić skuteczność działań marketingowych.
Jest to nawet ważniejsza kwestia niż wspomniany wcześniej budżet. Jeśli kampania działa i przynosi wymierne rezultaty, to warto ją nadal finansować. W przeciwnym razie trzeba się nad tym bardzo dokładnie zastanowić i wezwać agencję do wyjaśnienia, co mogło pójść nie tak i kiedy można się spodziewać realizacji celu.
Pamiętaj jednak, że celem kampanii nie musi być wcale pozyskanie nowych klientów – przynajmniej nie bezpośrednio. Przypomnij sobie, na co umawiałeś się z agencją. Jeśli kampania miała przełożyć się na zwiększenie rozpoznawalności marki w grupie docelowej, to jest to na tyle obszerne zagadnienie, że trudno będzie je zmierzyć bez sięgnięcia po konkrety – na przykład analizę częstotliwości pojawiania się nazwy marki w mediach czy liczby wejść na stronę internetową.
W ramach podsumowania warto również przyjrzeć się dotychczasowej współpracy z agencją. Jeśli cokolwiek Ci przeszkadza, przypominasz sobie różnego rodzaju problemy i nieporozumienia, to teraz jest dobry moment, aby np. zmodyfikować warunki umowy i wymóc na agencji większe zaangażowanie.
Jeśli natomiast współpraca układa się nieźle, kampania realizuje cel, to warto jeszcze zastanowić się nad potencjałem do kontynuowania kampanii w obecnym kształcie. Może dobrze będzie wprowadzić tutaj jakieś zmiany, np. wybrać inne kanały komunikacji? Koniecznie porozmawiaj o tym z agencją.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.