Data wpisu: 17.01.2024

Pułapka kosztów, czyli jak nie wydawać pieniędzy w biznesie bez sensu?

„Potrzebuję kosztów”, „Kupię to, koszt się zawsze przyda”, „Muszę coś kupić, po co oddawać tyle w podatkach” – chyba każdemu przedsiębiorcy zdarza się myśleć w ten sposób. Ci bardziej doświadczeni wyleczyli się już z kompulsywnego generowania kosztów, dobrze wiedząc, że to nie jest właściwy kierunek optymalizacji podatkowej. Tak zwana pułapka kosztów może być powodem, dla którego masz permanentne problemy finansowe i nie zarabiasz na biznesie tyle, ile powinieneś. Jak sobie z tym poradzić? Po garść wskazówek zajrzyj do naszego poradnika.

Traktuj koszt zgodnie z jego ideą

Mamy tutaj na myśli to, że w świetle obowiązujących przepisów poniesiony koszt ma przyczyniać się do osiągnięcia lub zabezpieczenia przychodu przedsiębiorstwa. Oczywiście większość przedsiębiorców nagminnie nagina prawo i rozlicza w działalności zakupy kompletnie niezwiązane z prowadzonym biznesem – włącznie z kupowaniem rzeczy do domu (np. meble dla dziecka jako meble biurowe).

Takie postępowanie nie tylko jest ryzykowne i może być brzemienne w skutkach w razie objęcia przedsiębiorstwa kontrolą, ale również motywuje do ciągłego wydawania pieniędzy na rzeczy, które niekoniecznie są niezbędne czy nawet potrzebne.

Pierwszą rzeczą, jaką warto zrobić, jest zatem opracowanie listy zakupów, które można finansować z firmowych pieniędzy, ograniczając się wyłącznie do przedmiotów i usług rzeczywiście związanych z prowadzoną działalnością.

Oddziel finansowe firmowe od osobistych

Dobrym sposobem na wyjście z pułapki kosztów jest wydzielenie środków finansowych pozostających do dyspozycji przedsiębiorstwa. Można to zrobić np. poprzez założenie osobnego rachunku firmowego.

Idąc na zakupy z rodziną czy np. na shopping w galerii handlowej, płać wyłącznie pieniędzmi prywatnymi. To zniechęci Cię do kupowania rzeczy, które nie są Ci potrzebne, natomiast na upartego mogłyby stanowić koszt uzyskania przychodu.

Większe zakupy planuj z wyprzedzeniem

Często jest tak, że przedsiębiorca widząc, iż ma dobry miesiąc, co oczywiście przełoży się na spory podatek, na gwałt szuka jakichkolwiek kosztów i wydaje pieniądze bez refleksji. Aby tego uniknąć warto planować sobie większe wydatki z np. wielomiesięcznym wyprzedzeniem i – co ważne – zbierać na ten cel pieniądze.

Dzięki temu wyeliminujesz problem spontanicznych, drogich zakupów, na które nie zawsze możesz sobie pozwolić w danym momencie (czyli unikniesz również pokusy zapożyczania się).


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry