To truizm, ale warto podkreślić, że początki w biznesie bywają naprawdę trudne. Podstawową obawą osób debiutujących w roli przedsiębiorców jest to, jak znaleźć klientów, bez których żadna firma nie może przecież funkcjonować. Jest to spore wyzwanie dla przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze ugruntowanej pozycji i żadnej rozpoznawalności. Wciąż jednak jest to możliwe, a po kilka wskazówek zajrzyj do naszego poradnika.
Twoi pierwsi klienci często są bliżej, niż myślisz. Upewnij się, że nie ma ich wśród Twoich znajomych czy członków rodziny. Być może znane Ci osoby potrzebują usług, jakie planujesz świadczyć lub produktów, które chcesz sprzedawać. To świetny krok w kierunku zbudowania pierwszej bazy klientów i pozyskania rekomendacji, które będą kluczem do zwiększenia sprzedaży.
Marketing w social mediach często jest darmowy i można go prowadzić na własną rękę, przynajmniej na początku. Jeśli planujesz biznes o zasięgu lokalnym, to załóż profil marki np. na Facebooku i poinformuj o starcie działalności na grupie gminnej czy miejskiej. Podaj cennik, opisz, co wyróżnia Twoją ofertę i poczekaj na pierwsze zapytania.
Jeśli świadczysz konkretne usługi, to pierwszych klientów możesz pozyskiwać za pośrednictwem popularnych platform internetowych, jak np. Fixly. Znajdziesz tam zapytania od osób chcących zlecić jakieś prace, na przykład w obszarze marketingu, IT czy robót budowlanych. Stawki zwykle nie są wysokie, ale to zawsze jakiś start.
Jeśli planujesz świadczyć usługi dla biznesu, to koniecznie wybierz się na lokalne spotkania networkingowe lub weź udział w targach. Pozwoli Ci to nawiązać pierwsze kontakty branżowe, zaprezentować swoją ofertę osobom decyzyjnym i kto wie – może od razu otrzymasz propozycje zrealizowania jakichś zleceń, które będą trampoliną do sukcesywnego rozszerzania działalności.
Nawet realizując drobne zlecenia zawsze staraj się pozyskać rekomendację klienta i proś o wystawienie opinii w Internecie. W ten sposób będziesz budować swoją wiarygodność, co z czasem przyczyni się do otrzymywania zapytań bezpośrednio od potencjalnych klientów.
Oczywiście nie zapomnij o marketingu, bo bez tego trudno będzie mówić o trwałym zaakcentowaniu istnienia firmy i zwiększeniu jej rozpoznawalności wśród klientów. Strona internetowa, identyfikacja wizualna (logo), atrakcyjna nazwa i claim (hasło) – z tego nie możesz rezygnować, nawet pomimo niedużego budżetu na start w biznesie i niepewności co do pozyskiwania zamówień.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.