Data wpisu: 01.05.2023

Wady stacjonarnego biznesu

W dobie powszechnego dostępu do Internetu naturalne jest, że wielu początkujących przedsiębiorców priorytetowo traktuje prowadzenie biznesu w formule online. Wciąż jest jednak mnóstwo branż, w których nie da się tego zrealizować w 100%. Stacjonarny biznes ma swoje zalety (bliski kontakt z klientem, spełnienie oczekiwań sporej grupy konsumenckiej kupując tylko w fizycznych sklepach czy wybierających usługi realizowane na miejscu), ale też wiele wad. Te najważniejsze omawiamy w naszym poradniku.

Wysoki koszt na start

Startując z biznesem stacjonarnym musisz się liczyć z tym, że poniesiesz spore koszty początkowe. Trudno byłoby sobie przecież wyobrazić prowadzenie handlu w mieszkaniu czy przyjmowanie klientów w salonie w domu – choć to też zależy od charakteru działalności.

Pierwszym kosztem będzie zatem wynajęcie odpowiedniej powierzchni, co – w zależności od regionu kraju, lokalizacji i standardu – może kosztować od około 25 złotych netto za metr kwadratowy w górę. Dolicz do tego prawdopodobne koszty remontu, wykonania szyldu i kampanii reklamowej z wykorzystaniem nośników drukowanych – wydatki będą liczone w tysiącach złotych.

Wysokie koszty stałe

Dotychczasowe koszty bolały? Poczekaj, co będzie dalej. Musisz liczyć się ze stałym wydatkiem na czynsz, media, działania reklamowe (które w przypadku biznesu stacjonarnego wciąż w dużej mierze bazują na klasycznych nośnikach, na przykład ulotkach, szyldach, billboardach etc.), ochronę, konserwację lokalu, usuwanie awarii i wiele, wiele innych.

Ograniczony zasięg oferty

Biznes stacjonarny w założeniu kieruje swoją ofertę do dość wąskiej grupy klientów – przede wszystkim osób mieszkających lub pracujących w okolicy. To oznacza ostrą rywalizację z lokalną konkurencją.

Co gorsza, po osiągnięciu pewnej bazy klientów, będzie Ci coraz trudniej ją rozbudowywać, zwłaszcza bez ponoszenia coraz wyższych kosztów reklamy.

Bezpośredni kontakt z klientem nie zawsze jest korzystny

Nawet jeśli lubisz pracować z ludźmi, to uwierz, że klient – zwłaszcza „awanturujący się” – potrafi nieźle dać w kość. Takie sytuacje będą się zdarzać, ponieważ ludzie są tylko ludźmi, mają swoje humory, nie zawsze wiedzą, czego chcą, miewają gorsze dni i muszą się na kimś wyżyć. Tym kimś co jakiś czas będziesz Ty lub Twoi pracownicy, co nie jest przyjemne, potrafi podciąć skrzydła, a nie każdy potrafi do tego przywyknąć.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry