Data wpisu: 21.07.2021

Dlaczego pozyskanie nowego klienta jest droższe niż utrzymanie starego?

Ciekawi nas, czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad zagadnieniem poruszonym w tytule tego artykułu. Jeśli nie, to czas najwyższy, abyś zainteresował się tym tematem, ponieważ może on mieć wpływ na zmodyfikowanie Twojego modelu biznesowego czy zmianę podejścia do obsługi klienta. Faktem jest, że pozyskanie nowych klientów zawsze generuje wyższe koszty niż utrzymanie obecnych. Dlaczego? Sprawdź to w naszym poradniku.

Wydatki na marketing

Nowy klient nie weźmie się z powietrza – trzeba się o niego postarać i dać mu znać, że Twoja firma istnieje. Od tego jest właśnie marketing. Co prawda szeroko pojęte działania marketingowe warto prowadzić w trybie ciągły, niezależnie od aktualnego obłożenia pracą, ale jeśli musisz pilnie pozyskać nowych klientów, to te wydatki znacząco wzrosną.

Czasochłonna obsługa nowego klienta jeszcze zanim złoży pierwsze zamówienie

Wciąż nie wszyscy przedsiębiorcy traktują swój czas w kategorii kosztu. A to przecież jedna z najcenniejszych rzeczy, jaką masz w życiu – przede wszystkim ograniczona. Dlatego każda dodatkowa godzina, jaką musisz poświęcić na np. wytłumaczenie klientowi warunków współpracy, złożenie oferty, poprawienie jej, ponowne złożenie, a później jeszcze negocjowanie ceny, oznacza konkretne wydatki, jakie musiałeś ponieść z tego tytułu.

Konieczność „dotarcia się” z nowym klientem

Wysokie koszty powstają na etapie realizowania pierwszych zleceń dla nowego klienta. Niemal na pewno pojawią się jakieś zgłoszenia reklamacyjne, prośba o naniesienie poprawek czy wręcz ciężkie pretensje. To znów zajmuje sporo czasu, mocno angażuje emocjonalnie i odciąga od innych obowiązków – zarówno Ciebie, jak i Twoich pracowników.

Ryzyko finansowe

Nowy klient może być najmilszym człowiekiem na świecie, ale później okazać się ostatnim naciągaczem. Pozyskując zlecenie od kogoś, kogo nie znasz i nie miałeś jeszcze okazji się z nim rozliczać zawsze jest obarczone sporym ryzykiem. Gdyby – odpukać – nowy klient Ci nie zapłacił, to koszt jego pozyskania będzie niebotycznie wysoki, doliczając do tego jeszcze wydatki na usługę windykacyjną.

Przeszkolenie pracowników

Jeśli nowy klient będzie mieć specyficzne wymagania, których spełnienie będzie się wiązać z koniecznością przeszkolenia pracowników czy zainwestowania w nowe urządzenia, oprogramowanie itd., to boleśnie przekonasz się o prawdziwości stwierdzenia, że pozyskanie nowych zleceń zawsze generuje wysokie koszty.

Przypomnij sobie wszystkie te argumenty w chwilach, gdy masz już serdecznie dość swoich stałych klientów i najchętniej byś się ich pozbył. Może jednak warto wykazać się w stosunku do nich nieco większą cierpliwością? Zwłaszcza, jeśli zamawiają regularnie i de facto utrzymują Twój biznes na powierzchni. 


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry