Zastanawiasz się nad dołączeniem do grupy biznesowej, ale… No właśnie, zawsze są jakieś wątpliwości. Być może obawiasz się, że będziesz musiał w pełni podporządkować się modelowi biznesowemu grupy, słuchać czyichś poleceń, zmienić ceny czy całą identyfikację wizualną marki itd. W takim razie dobrze, że trafiłeś na nasz poradnik. Wyjaśniamy w nim, jak w praktyce wygląda funkcjonowanie w grupie biznesowej.
Na początek warto wyraźnie podkreślić, że grupa biznesowa nie jest synonimem franczyzy. Dołączając do takiej grupy nie rezygnujesz z własnej marki, nie musisz zmieniać identyfikacji wizualnej, nazwy, wprowadzać do oferty narzuconych przez kogoś produktów i usług etc.
W grupie biznesowej bardzo ważne jest zapewnienie członkom maksymalnej autonomii w podejmowaniu działań sprzedażowych, obieraniu kierunków rozwoju, pozyskiwaniu klientów itd.
Dołączenie do grupy biznesowej oczywiście wiąże się z zaakceptowaniem pewnych warunków funkcjonowania w niej. Grupa dba o swój całościowy wizerunek, na co wpływają również działania podejmowane przez poszczególnych członków.
Przykładowo: warunkiem dołączenia do grupy biznesowej może być zobowiązanie się do nieobsługiwania klientów z wątpliwie moralnych branż (np. pornograficznej). Członkowie grupy muszą także równać do ustalonych standardów w zakresie chociażby jakości świadczonych usług, terminowego rozliczania się z kontrahentami, wystrzegania się czynów nieuczciwej konkurencji itp.
Jedną z największych zalet wynikających z dołączenia do grupy biznesowej jest możliwość korzystania z poleceń innych członków i wzajemnego przekazywania sobie klientów. Podkreślmy, że dobre grupy są budowane w taki sposób, aby poszczególni członkowie nie stanowili dla siebie konkurencji.
Czyli: jeśli w grupie jest już firma świadcząca usługi księgowe, to zyskuje gwarancję, że grupa nie przyjmie innej firmy z tej samej branży.
Różnorodność jest siłą grupy biznesowej, ponieważ pozwala kompleksowo obsługiwać pozyskiwanych klientów. Dla przykładu: jeśli wspomniane biuro księgowe ma klienta, który potrzebuje również usług marketingowych, to może go skontaktować z agencją interaktywną będącą członkiem tej samej grupy.
W ten sposób klient zostaje w grupie, korzysta z usług różnych członków, otrzymując ten sam standard obsługi.
Takie działanie nazywamy marketingiem polecającym, czyli jedną z najefektywniejszych strategii marketingowych. Co ważne, członkowie grupy polecający swoje usługi nie ponoszą z tego tytułu żadnego kosztu i nie są zobligowania do wypłacania sobie prowizji (choć jest to dopuszczalne). Raczej stawia się na zasadę wzajemności.
Na liście tych narzędzi możemy umieścić m.in. gotową identyfikację wizualną wraz ze stroną www (jeśli dołączająca firma zdecyduje się na taką zmianę), plany marketingowe, ale też doradztwo biznesowe czy narzędzia cyfrowe do rozpoczęcia sprzedaży online. Grupa udostępnia to wszystko w cenach absolutnie nierynkowych (znacznie niższych), wykorzystując efekt skali - produkcja np. wspólnego szablonu strony internetowej na potrzeby kilkunastu firm jest jednostkowo tańsza.
Dołączając do grupy biznesowej musisz mieć świadomość, że jako jej członek w pewnym stopniu decydujesz o rozwoju grupy. Powinieneś więc być aktywny, zgłaszać własne pomysły np. na kampanie marketingowe oraz partycypować w kosztach podejmowanych wspólnie działań. W końcu sukces grupy ma bezpośrednie przełożenie na sukcesy jej członków (m.in. poprzez zwiększenie liczby klientów mogących zamawiać różne usługi oferowane przez firmy działające w jednej grupie biznesowej).
Jak widzisz dołączenie do grupy biznesowej wcale nie oznacza utraty autonomii czy tożsamości marki, którą już udało Ci się zbudować. To wyłącznie szansa, a nie zagrożenie. Warunkiem jest znalezienie takiej grupy, która rzeczywiście zapewnia swoim członkom maksymalną swobodę działania. Sprawdź ofertę Soluma Group, czyli grupy biznesowej o wyjątkowo przejrzystym modelu funkcjonowania - przeczytaj na czym polega uczestnictwo oraz jakie są korzyści.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.