Data wpisu: 24.01.2022

Rewizja klientów. Których powinieneś się pozbyć w pierwszej kolejności?

Doczekaliśmy czasów, w których wiele firm zamiast walczyć o pozyskanie nowych klientów woli się ich… pozbywać. Jest to efekt powszechnych niedoborów materiałów oraz ludzi. Gdy przedsiębiorca nie jest w stanie zwiększyć wydajności firmy, to jedynym sposobem na bieżącą poprawę sytuacji jest przeprowadzenie rewizji klientów. Z których powinieneś zrezygnować w pierwszej kolejności? Mamy dla Ciebie gotowy schemat działania.

Sprawdź, którzy klienci są najbardziej dochodowi

I nie, nie chodzi tutaj wcale o prostą zależność: duży przychód = wartościowy klient. Często jest tak, że ci klienci, którzy generują największe obroty w firmie, są pierwszymi do skreślenia. Dlaczego? Ponieważ jednocześnie najmocniej angażują zasoby przedsiębiorstwa.

Spójrz: masz małego klienta, który zamawia u Ciebie za 5000 zł miesięcznie, a jego obsługa zajmuje 2 dni robocze. Jednocześnie masz klienta, który generuje przychód w wysokości 20 000 zł miesięcznie, jednak musisz mu poświęcić 15 dni roboczych. Bilans jest zdecydowanie korzystniejszy w przypadku tego pierwszego klienta. Rezygnując z drugiego zyskasz przestrzeń do pozyskania większej liczby mniej angażujących klientów zostawiających w firmie fajne pieniądze.

Zrezygnuj z klientów, którzy hamują rozwój firmy

Są to ci klienci, których obsługa bardzo mocno angażuje pracowników Twojej firmy, a także Ciebie osobiście. Co gorsza, ich zamówienia są powtarzalne, w efekcie czego brakuje Ci czasu oraz przestrzeni do wprowadzenia jakichś zmian w biznesie. Firma działa rutynowo, nie rozwija się, a to oczywiście osłabia jej pozycję w branży – również w zakresie pozyskiwania nowych, atrakcyjniejszych klientów.

Postaw na dobre relacje

Tutaj sprawa jest dość prosta. W pierwszej kolejności warto pozbyć się tych klientów, których nie lubisz. Nie chodzi tylko o personalne animozje, ale też o niski komfort współpracy, który wynika np. z oczekiwania bardzo krótkich terminów realizacji, ciągłego narzekania na jakość (bezpodstawnie) czy naciskania na obniżanie cen.

Dużo lepiej jest zostawić sobie nawet nieco mniej dochodowych klientów, za to takich, z którymi dobrze się współpracuje, których obsługa nie powoduje u Ciebie stresu i innych negatywnych emocji w ciągu dnia.

Pozbądź się klientów, którzy nie chcą chwalić się współpracą z Twoją firmą

Na takich klientach niestety nie zbudujesz marki przedsiębiorstwa. Z podobnym schematem mamy do czynienia w przypadku firm, których model biznesowy opiera się na podwykonawstwie. Docelowy klient nie ma pojęcia, kto tak naprawdę dla niego pracuje. Nie możesz więc liczyć na atrakcyjne referencje, nie pochwalisz się współpracą z dużą marką – stoisz w miejscu.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry