Data wpisu: 20.04.2022

Własny biznes zacznij od… rozmowy z partnerem. Co koniecznie musicie omówić?

Większość przedsiębiorców zakłada własne firmy już będąc w związku małżeńskim czy partnerskim. To oznacza rewolucję w życiu całej rodziny, dlatego decyzję o rozpoczęciu przygody z biznesem warto zacząć od rozmowy z partnerem, który niekoniecznie zdaje sobie sprawę z tego, co będzie go w najbliższej przyszłości czekać. Sprawdź, które kwestie wymagają szczegółowego omówienia właśnie na tym etapie.

Na początku może być ciężko pod względem finansowym

Jeśli zamierzasz zbudować biznes praktycznie od zera, sam, bez wielkiego kapitału na start, to początki z pewnością będą dość ciężkie. Zwłaszcza, gdy jednocześnie rezygnujesz z etatu. Może się zatem zdarzyć, że przez kilka miesięcy nie będziesz przynosić do domu żadnych pieniędzy, a gros oszczędności przeznaczysz na rozwijanie biznesu. Uprzedź o tym drugą połówkę i poważnie omówcie ten trudny temat, aby nie był źródłem konfliktów.

Będziesz mieć mniej czasu dla bliskich

To raczej oczywista sprawa dla partnera, natomiast warto uczciwie uprzedzić drugą połówkę, że w czasie budowania i rozwijania firmy będziesz w trybie „offline”. Początkowo pochłonie Cię mnóstwo spraw administracyjnych, wielu rzeczy musisz się nauczyć, popełnisz błędy, które będą wymagać pilnego naprawienia. Jeśli dziś pracujesz na etacie przez 8 godzin i o 16 jesteś w domu, to zmiana będzie drastyczna.

Omów z partnerem plan rozwoju biznesu

Chodzi tutaj głównie o to, aby roztoczyć przed partnerem konkretną, opartą na wyliczeniach i jasnym planie biznesowym ścieżkę rozwoju. Jeśli np. z Twojego biznesplanu jasno wynika, że firma zacznie zarabiać dopiero za pół roku, to otwarcie o tym powiedz i uprzedź, że czeka Was okres zaciskania pasa. Jednocześnie wytłumacz, że dzięki temu niedługo sytuacja finansowa w domu znacznie się poprawi.

Policzcie wspólne oszczędności

Ważne jest, abyście oboje wiedzieli, jak solidny jest finansowy fundament Waszego związku. Zwłaszcza, jeśli planujesz nadszarpnąć domowe oszczędności i przeznaczyć je na założenie oraz rozwój firmy. Wspólnie policzcie, ile macie pieniędzy „na czarną godzinę” i na jak długo Wam wystarczą. Pamiętajcie przy tym, aby nigdy nie naruszać kupki przeznaczonej na opłacanie rachunków, rat kredytów oraz usuwanie nagłych awarii.

Na koniec jeszcze jedna wskazówka. Jeśli chcesz pracować w domu, to czas ustalić konkretne zasady – m.in. miejsce, z którego będziesz korzystać oraz godziny Twojej aktywności zawodowej, która nie może przecież zaburzać życia domowego.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry