Nierówności na poziomie wynagrodzeń pracowników, zwłaszcza zajmujących podobne stanowiska i obciążonym zbliżonym zakresem obowiązków, to częsty problem występujący w polskich firmach. Może to wynikać z personalnych stosunków na linii pracodawca-pracownik, zmian w systemie wynagrodzeń, które nie objęły części pracowników, ale też ze zwykłego niedopatrzenia. Takich sytuacji trzeba bezwzględnie unikać, o czym przekonujemy w naszym poradniku.
Pracownik, który przypadkowo odkryje, że jego kolega na tym samym stanowisku zarabia znacznie lepiej, będzie nie tylko wściekły, ale też poczuje się wykorzystany. To musi się odbić na jego zaangażowaniu, przynajmniej do czasu odbycia rozmowy z pracodawcą i zapytania o przyczyny takiego stanu rzeczy.
Duże dysproporcje w wynagrodzeniach niemal na pewno wywołają konflikty w zespole, co jest w pełni zrozumiałe. Nikt nie lubi, gdy pracodawca ewidentnie go oszukuje, a trudno nazwać inaczej sytuację, w której pracownicy wykonujący takie same obowiązki zarabiają zupełnie inaczej – i nie uzasadnia tego np. większe doświadczenie czy sytuacja rodzinna jednego z nich.
Młodzi pracownicy, którzy widzą, że w firmie obowiązuje niejasny i nieuczciwy system ustalania wysokości wynagrodzeń, z pewnością nie będą wiązać swojej przyszłości z tym przedsiębiorstwem. Doprowadzi to do sytuacji, w której firma zacznie tracić najcenniejszych i najbardziej rozwojowych pracowników na rzecz bezpośredniej konkurencji.
Wieść o tym, że firma ma nietransparentny system wynagrodzeń i ustala wysokość pensji w oparciu o niezrozumiałe kryteria, z pewnością dość szybko rozejdzie się po branży. Taka niekorzystna fama w naturalny sposób odbije się na zainteresowaniu potencjalnych pracowników, zwłaszcza tych, na których pozyskaniu firmie szczególnie zależy. Ci dla własnego bezpieczeństwa wybiorą oferty konkurencyjnych przedsiębiorstw.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.