Delegowanie zadań. Niby prosta rzecz, a wielu przedsiębiorców tego nie potrafi. Najczęściej problem z tym mają osoby, które zbudowały firmę całkowicie samodzielnie i do tej pory nie zatrudniły żadnego pracownika. Wychodzą z założenia, że i tak wszystko same zrobią najlepiej, nie chcą tracić nerwów na współpracę z kimś z zewnątrz, dlatego nawet nie podejmują próby zlecenia różnych prac. To poważny błąd, który jest jedną z głównych przyczyn braku rozwoju biznesu. Jeśli masz podobnie, to na dobry początek dowiedz się, które zadania w firmie warto delegować – i szybko przekonasz się, że nie jest to ani straszne, ani kosztowne.
Uczciwie zastanów się nad tym, co obecnie najmocniej zajmuje Cię w firmie, a nie ma bezpośredniego przełożenia na przychody. Obsługa klientów? Odpisywanie na maile? Załatwianie spraw urzędowych? Wystawianie faktur? Wybierz kilka takich czynności i sprawdź, ile czasu mógłbyś zyskać, gdyby zlecił je komuś z zewnątrz lub zatrudnił pracownika.
Załóżmy, że odzyskasz 3 godziny. Czy w tym czasie jesteś w stanie zrealizować np. dodatkowe zlecenie, które przyniesie Ci powiedzmy 1000 złotych dodatkowego przychodu? Jeśli tak, to teraz skonfrontuj ten zysk z kosztem, jaki poniesiesz w związku z powierzeniem części obowiązków innej osobie. Jeśli bilans wychodzi na plus lub się „zeruje”, to sprawa jest prosta: czas zacząć delegować zadania.
Nie jest prawdą, że każdy przedsiębiorca musi się zaharowywać na śmierć. Jeśli u Ciebie tak to właśnie wygląda, to wkrótce się wypalisz i z biznesu nic nie wyjdzie, bo przestanie dawać Ci satysfakcję. Zareaguj na to już teraz i deleguj te zadania, które powodują, że musisz przychodzić do biura o świecie i wychodzisz z niego dopiero wieczorem. Na pewno są to mało istotne kwestie, które śmiało można powierzyć komuś innemu.
Do tej kategorii zaliczamy między innymi sprawy księgowe, ale też związane z marketingiem. Jeśli dziś poświęcasz kilka dodatkowych godzin w tygodniu na pisanie firmowego bloga, to co Cię powstrzymuje przed sprawdzeniem, jak to jest skorzystać z usługi copywritera? Uwierz, że zlecenie napisania artykułu na blog nie jest aż tak drogie, aby męczyć się z tym samodzielnie, tracić mnóstwo czasu, a na końcu jeszcze nie być zadowolonym z efektu.
Nie jesteś alfą i omegą. Choć doskonale znasz swój biznes, to na pewno zajmujesz się w firmie sprawami, które leżą poza zakresem Twoich kwalifikacji zawodowych. Nie tylko pochłaniają one czas, ale także istnieje tutaj ryzyko, że popełniasz błędy, które mogą rzutować na wizerunek firmy czy wręcz narazić Cię na problemy prawne i finansowe. Dlatego stosuj się do zasady: jeśli się na czymś nie znam, to zlecam to specjaliście, a sam skupiam się na swoich kompetencjach.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.