Odwiecznym dylematem każdego przedsiębiorcy jest optymalizowanie kosztów działalności gospodarczej. Jednym z pomysłów może być ograniczenie zatrudnienia w firmie, zwłaszcza na tych stanowiskach, które łatwo da się zastąpić poprzez outsourcing pracowników. Oczywiście nie jest to układ idealny i są firmy, w których nadal lepszą opcją jest posiadanie pracowników niż współpracowników. Jak to wygląda w przypadku Twojego biznesu? Udzielimy Ci kilku wskazówek.
Pracownik to osoba zatrudniona w danej firmie na umowę o pracę. Przewiduje ona obowiązki zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy. W ramach umowy pracownik jest do dyspozycji pracodawcy w określonym wymiarze godzin, za co otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Pracodawca może zlecać pracownikowi konkretne zadania do wykonania, mieszczące się w granicach jego kompetencji oraz przewidziane dla danego stanowiska.
Podstawowa różnica w stosunku do pracownika polega na tym, że przedsiębiorca nie jest formalnym pracodawcą współpracownika. Tym samym związek łączący obie strony relacji biznesowej jest dużo luźniejszy i można go łatwiej zakończyć – poprzez wypowiedzenie umowy (najczęściej ze skutkiem natychmiastowym).
Współpracownik może realizować zadania powierzone przez przedsiębiorcę na mocy umowy cywilnoprawnej (freelancing) lub współpracy B2B zawartej ustnie/pisemnie i rozliczanej w oparciu o fakturę VAT, zgodnie z ustalonymi przez obie strony warunkami.
Do najważniejszych zalet pracowników etatowych zaliczymy:
Jeśli chodzi o wady pracowników, to trzeba tutaj wspomnieć o:
Najważniejsze zalety współpracowników to:
Po stronie wad korzystania ze współpracowników należy wymienić:
Teraz sam musisz ocenić, na ile w przypadku Twojej firmy korzystne będzie opieranie się na współpracy, a na ile zatrudnienie pracowników etatowych. Być może warto rozważyć model hybrydowy, czyli przeniesienie części procesów biznesowych poza struktury firmy w ramach outsourcingu?
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.