Data wpisu: 30.06.2022

Pracownik czy współpracownik? Która opcja jest korzystniejsza dla Twojej firmy?

Odwiecznym dylematem każdego przedsiębiorcy jest optymalizowanie kosztów działalności gospodarczej. Jednym z pomysłów może być ograniczenie zatrudnienia w firmie, zwłaszcza na tych stanowiskach, które łatwo da się zastąpić poprzez outsourcing pracowników. Oczywiście nie jest to układ idealny i są firmy, w których nadal lepszą opcją jest posiadanie pracowników niż współpracowników. Jak to wygląda w przypadku Twojego biznesu? Udzielimy Ci kilku wskazówek.

Kim jest pracownik?

Pracownik to osoba zatrudniona w danej firmie na umowę o pracę. Przewiduje ona obowiązki zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy. W ramach umowy pracownik jest do dyspozycji pracodawcy w określonym wymiarze godzin, za co otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Pracodawca może zlecać pracownikowi konkretne zadania do wykonania, mieszczące się w granicach jego kompetencji oraz przewidziane dla danego stanowiska.

Kim jest współpracownik?

Podstawowa różnica w stosunku do pracownika polega na tym, że przedsiębiorca nie jest formalnym pracodawcą współpracownika. Tym samym związek łączący obie strony relacji biznesowej jest dużo luźniejszy i można go łatwiej zakończyć – poprzez wypowiedzenie umowy (najczęściej ze skutkiem natychmiastowym).

Współpracownik może realizować zadania powierzone przez przedsiębiorcę na mocy umowy cywilnoprawnej (freelancing) lub współpracy B2B zawartej ustnie/pisemnie i rozliczanej w oparciu o fakturę VAT, zgodnie z ustalonymi przez obie strony warunkami.

Pracownik vs współpracownik – zalety i wady obu modeli

Do najważniejszych zalet pracowników etatowych zaliczymy:

Jeśli chodzi o wady pracowników, to trzeba tutaj wspomnieć o:

  • wysokim koszcie utworzenia i utrzymania etatów,
  • problematycznym zakończeniu współpracy,
  • konieczności przestrzegania przepisów BHP i Kodeksu pracy,
  • urlopach, chorobach,
  • presji płacowej.

Najważniejsze zalety współpracowników to:

  • większa elastyczność w zakresie zawierania i kończenia współpracy,
  • sumarycznie niższy koszt po stronie zleceniodawcy,
  • większe prawdopodobieństwo znalezienia wysokiej klasy fachowca,
  • brak inwestycji we współpracownika,
  • możliwość indywidualnego negocjowania warunków realizacji zlecenia (czas wykonania, stawka).

Po stronie wad korzystania ze współpracowników należy wymienić:

  • brak lojalności (współpracownik może jednocześnie obsługiwać kilku partnerów),
  • wyższe ryzyko podnoszenia stawek i tym samym wzrostu kosztów współpracy,
  • brak kontroli nad poczynaniami współpracownika (ryzyko opóźnień, zrealizowania usługi niezgodnie z oczekiwaniami).

Teraz sam musisz ocenić, na ile w przypadku Twojej firmy korzystne będzie opieranie się na współpracy, a na ile zatrudnienie pracowników etatowych. Być może warto rozważyć model hybrydowy, czyli przeniesienie części procesów biznesowych poza struktury firmy w ramach outsourcingu?  


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry