Data wpisu: 29.12.2022

Wady posiadania dużego klienta

Duży klient to skarb, o którego znalezieniu marzy niejeden przedsiębiorca. Fakt, zdobycie kontraktu zapewniającego pracę na wiele miesięcy czy nawet lat wydaje się być idealną opcją dla firmy, zwłaszcza małej i rozwijającej się. Można jednak bez problemu wskazać wady posiadania dużego klienta. Te najważniejsze, również na bazie własnych doświadczeń, opisujemy w naszym poradniku.

Uzależnienie od jednego źródła przychodów

Trzeba odróżnić posiadanie jednego dużego klienta i kilku mniejszych od sytuacji, w której firma funkcjonuje wyłącznie dzięki pozyskaniu sporego kontraktu i to przychodu z jego realizacji de facto utrzymują biznes. Jest to skrajnie niekorzystny układ, ponieważ całkowicie uzależnia przedsiębiorcę od kaprysów jednego klienta.

Taka sytuacja przypomina klasyczne B2B w formie samozatrudnienia. Brak dywersyfikacji portfela klientów jest poważnym błędem, który w pewnym momencie może się odbić przedsiębiorcy czkawką.  

Ryzyko posiadania „cichego wspólnika”

Duży klient bardzo szybko wyczuje, że to dzięki niemu dana firma nadal funkcjonuje. Może chcieć to wykorzystać do narzucania swojej wizji przedsiębiorcy i w praktyce przejęcia kontroli nad jego biznesem – bez wykupywania udziałów, bez formalnego wchodzenia w spółkę. Przykładowo: duży klient może sobie zażyczyć przyspieszenia tempa realizacji prac, a przedsiębiorca nie będzie mógł mu odmówić, ponieważ nie posiada żadnej alternatywy.

Strach przed utratą klienta

Ten strach w pewnym momencie zacznie być paraliżujący. Do tego stopnia, że przedsiębiorca praktycznie straci kontrolę nad swoim biznesem – będzie funkcjonować tak, jakby był czyimś pracownikiem. Nie podejmie żadnej kluczowej decyzji w obawie przed utratą źródła zamówień, co jest już sytuacją skrajnie patologiczną.

Brak rozwoju

Duży klient, który w zasadzie jest tym jedynym, prędzej czy później zacznie Cię ograniczać. Zbudujesz sobie wokół niego strefę komfortu, z której z czasem nie będziesz w stanie bezboleśnie wyjść. Dostosujesz produkcję, sposób komunikacji, cenniki i terminy do potrzeb tego klienta, przez co nie będziesz w stanie się rozwijać. A już zwłaszcza wtedy, gdy zamówienia ze strony klienta są monotematyczne i niezmienne w długim okresie – to sprzyja rutynie, która zabija kreatywność i powoduje regres biznesu.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry