Duży klient to skarb, o którego znalezieniu marzy niejeden przedsiębiorca. Fakt, zdobycie kontraktu zapewniającego pracę na wiele miesięcy czy nawet lat wydaje się być idealną opcją dla firmy, zwłaszcza małej i rozwijającej się. Można jednak bez problemu wskazać wady posiadania dużego klienta. Te najważniejsze, również na bazie własnych doświadczeń, opisujemy w naszym poradniku.
Trzeba odróżnić posiadanie jednego dużego klienta i kilku mniejszych od sytuacji, w której firma funkcjonuje wyłącznie dzięki pozyskaniu sporego kontraktu i to przychodu z jego realizacji de facto utrzymują biznes. Jest to skrajnie niekorzystny układ, ponieważ całkowicie uzależnia przedsiębiorcę od kaprysów jednego klienta.
Taka sytuacja przypomina klasyczne B2B w formie samozatrudnienia. Brak dywersyfikacji portfela klientów jest poważnym błędem, który w pewnym momencie może się odbić przedsiębiorcy czkawką.
Duży klient bardzo szybko wyczuje, że to dzięki niemu dana firma nadal funkcjonuje. Może chcieć to wykorzystać do narzucania swojej wizji przedsiębiorcy i w praktyce przejęcia kontroli nad jego biznesem – bez wykupywania udziałów, bez formalnego wchodzenia w spółkę. Przykładowo: duży klient może sobie zażyczyć przyspieszenia tempa realizacji prac, a przedsiębiorca nie będzie mógł mu odmówić, ponieważ nie posiada żadnej alternatywy.
Ten strach w pewnym momencie zacznie być paraliżujący. Do tego stopnia, że przedsiębiorca praktycznie straci kontrolę nad swoim biznesem – będzie funkcjonować tak, jakby był czyimś pracownikiem. Nie podejmie żadnej kluczowej decyzji w obawie przed utratą źródła zamówień, co jest już sytuacją skrajnie patologiczną.
Duży klient, który w zasadzie jest tym jedynym, prędzej czy później zacznie Cię ograniczać. Zbudujesz sobie wokół niego strefę komfortu, z której z czasem nie będziesz w stanie bezboleśnie wyjść. Dostosujesz produkcję, sposób komunikacji, cenniki i terminy do potrzeb tego klienta, przez co nie będziesz w stanie się rozwijać. A już zwłaszcza wtedy, gdy zamówienia ze strony klienta są monotematyczne i niezmienne w długim okresie – to sprzyja rutynie, która zabija kreatywność i powoduje regres biznesu.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.