Data wpisu: 07.07.2023

Jak pozbyć się niechcianego klienta?

Wielu przedsiębiorców choć raz spotkało się z sytuacją, w której obsługa jednego klienta zamieniła się w koszmar. Klient okazał się wyjątkowo męczący, absorbujący, co w pewnym momencie zaczęło podważać sens jego dalszej obsługi – której koszty przewyższają wartość zamówienia. W takiej sytuacji należy jak najszybciej pozbyć się niechcianego klienta. Jak to zrobić bez szkody dla wizerunku marki przedsiębiorstwa? Wykorzystaj nasze wskazówki.

Zakończ realizację usługi i zaproponuj nową, w znacznie wyższej cenie

Często jest tak, że klienci nie do końca rozumieją usługę, którą kupili i w pewnym momencie zaczynają wykraczać poza jej zakres – na przykład domagając się kolejnych poprawek czy diametralnych zmian, które nie były przedmiotem umowy.

Jest to wyraźny sygnał, że trzeba zdecydowanie zakończyć to zlecenie. Kulturalnie, ale stanowczo oświadcz klientowi, że jeśli jest zainteresowany np. wprowadzeniem zmian, to musi zamówić kolejną usługę – zaproponuj cenę, która zadziała odstraszająco.

Wyślij klienta do konkurencji

Skutecznym sposobem na pozbycie się klienta jest przekazanie go konkurencyjnej firmie. Możesz oświadczyć, że to, czego oczekuje klient, wykracza poza zakres kompetencji Twojego przedsiębiorstwa, natomiast nie chcesz zostawiać klienta bez pomocy, dlatego wskażesz mu inne firmy, które są godne polecenia i na pewno chętnie zrealizują jego zlecenie.

Wyznacz odległy termin

Doczekaliśmy czasów, w których cena usługi przestała być traktowana przez zamawiających priorytetowo. Dziś wielu klientów zwraca większą uwagę na termin realizacji. Często się zdarza, że klient woli zapłacić więcej, ale otrzymać projekt „na wczoraj”.

Jeśli obsługa klienta staje się ciężarem dla firmy, to proponując mu zamówienie kolejnej usługi (oczekiwania klienta wykraczają poza zakres tej realizowanej obecnie) oświadcz, że najbliższy możliwy termin przypada np. za 3-4 miesiące.

Jest to tak odległy termin, że większość klientów go nie zaakceptuje – a już na pewno nie ten, którego chcesz się pozbyć.

Pamiętaj natomiast, że takie podejście jest dopuszczalne wyłącznie wtedy, gdy to klient przeciąga strunę i ewidentnie wyłudza od Ciebie dodatkowe świadczenia. Jeśli usługa została zrealizowana niepoprawnie i klient ma słuszne pretensje, żądając wprowadzenia poprawek zgodnie z ustaleniami, to najpierw doprowadź sprawę do końca i nie zostawiaj klienta na lodzie.


Autor wpisu:
Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Nasze usługi

Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.

Zobacz ofertęDołącz swoją firmę

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry